Ajokalusto

Trek Farley 9.6 vm.2016
Ostin pyörän Oulun Pyörä-Suvalasta 8.11.2016 ja takana on näin tuoreeltaan 67km ajoa. Muutin tehdaskokoonpanoa siten, että jarruiksi tuli Shimano XT:t, renkaiksi talviajoon litkutetut 4,5" Bontrager Barbegazit  ja tolpaksi Thomsonin Elite Inline 410mm sekä stemmiksi X4 100mm 10°. Vaihdoin myös pyöreän eturattaan ovaaliin Absolute Blackin 28-piikkiseksi versioksi.

    Runko: 17.5" OCLV Mountain -hiilikuitua, kartioitu E2-emäputki, sisäinen vaihtajien ja dropper-satulatolpan vaijerireititys, Carbon Armor -suojus, PF121-keskiö, säädettävät 197 mm:n Stranglehold-dropoutit läpiakselille Haarukka: Jäykkä Bontrager-hiilikuituhaarukka, kartioitu E2-ohjainputki, jousituksen mukainen korjaus 100 mm, akseli 15x150 mm

    Kiekot: Bontrager Jackalope Tubeless Ready, 80 mm:n vanteet, etunapa 150x15 mm, takanapa 197x12 mm 

    Renkaat:
    talvi: Bontrager Barbegazi, Tubeless Ready, 120 tpi 27.5x4.5"
    kesä: Bontrager Hodag, Tubeless Ready, 120 tpi, aramidipalle, 27.5x3.8"

    Takavaihtaja: SRAM GX1, Type 2
    Kampisetti: Race Face Aeffect, Absolute Black oval 28 Race Face 28T
    Rataspakka: SRAM XG-1150, 10-42, 11-vaihteinen Ketju: SRAM PC 1130

    Satula: Bontrager Evoke 2, kromoly-kiskot
    Satulatolppa: Thomson Elite Inline 31,6mm / 410mm, nollaoffset
    Bontrager Rhythm Elite, 2-pulttinen pää, 31,6 mm, nollaoffset

    Ohjaustanko: Bontrager Race Lite, 31,8 mm, nousu 15 mm

    Ohjainkannatin: Thomson X4 100mm 10°
    Bontrager Elite, 31,8 mm, 7 astetta, Blendr-yhteensopiva

    Ohjainlaakeri:Hiilikuituinen FSA IS-2, E2, suljettu alumiinikasetti

    Jarrut: Shimano XT Avid DB 3, hydrauliset levyjarrut


      Trek Fuel EX 9.8 29 FS vm.2016

      Ostettu Oulun Pyörä-Suvalasta 16.7.2016 ja ajettu 30.10.2016 mennessä 758km. Pyörä on tehtaan kokoonpanossa renkaiden litkutusta lukuunottamatta.


      Runko: 17,5" OCLV Mountain Carbon main frame & seatstay, alloy chainstay, ABP, Boost148, Full Floater, EVO link, E2 tapered head tube, Mino Link, Micro Truss, Control Freak internal routing, Carbon Armor, PF92, ISCG 05, G2 Geometry, 120mm travel

      Kiekot: DT Swiss M1900, tubeless strips & valves, Boost110 front, Boost148 rear
      Renkaat: Bontrager XR3 Team Issue, Tubeless Ready, 120tpi, aramid bead, 29x2.30"

      Vaihdevivut: Shimano Deore XT, 11 speed
      Etuvaihtaja: Shimano Deore XT, high direct mount
      Takavaihtaja: Shimano Deore XT, Shadow Plus

      Kammet: Shimano Deore XT, 36/26
      Rataspakka: Shimano Deore XT, 11-40, 11 speed

      Satula: Bontrager Evoke 3, hollow titanium rails
      Satulatolppa: RockShox Reverb Stealth, 2-bolt head, 31.6mm, zero offset

      Ohjaustanko: Bontrager Rhythm Pro, OCLV Carbon, 31.8mm, 15mm rise
      Ohjainkannatin: Bontrager Rhythm Pro, 31.8mm, 0 degree
      Ohjainlaakeri: FSA IS-2 carbon, E2, sealed alloy cartridge
      Jarrut: Shimano Deore XT hydraulic disc

      Värit: Powder Blue



      Santa Cruz Highball Carbon 29er HT
      rakennettu projektina 10/2013-2/2014, 10/2016 mennessä ajettu 11 225km (tilanne 27.10.2016)

      Ensimmäinen versio pyörästä, kiekot Funworksin Atmosphere SL race -kehillä ja pikalinkkumallin Foxin keulalla. Takakehä antautui vuoden ajojen jälkeen ja kiekot olivat muutenkin todella vetelät.
      Kesä 2016, kiekkoina DT240s napoihin rakennetut Bontrager Duster kehät Sapim CX-ray pinnoilla, renkaat Maxxis Ikon & Ardent litkutettuna.

      Speksit
      - runko Santa Cruz Highball Carbon C, koko L
      - kiekot: Bontrager Duster kehät, DT 240s navat, Sapim CX-Ray -pinnat ja Polyax-alunippelit
      - kampisetti SRAM Truvativ XX QF156 175mm, rattaat Rotor Qrings 26/38
      - keskiölaakeri SRAM GXP
      - takapakka SRAM XX 11-36
      - ketju SRAM 1091R
      - takavaihtaja SRAM XO type 2
      - etuvaihtaja SRAM XX
      - vaihtajina joko SRAM XO Gripshiftit, joissa myös saman sarjan lukkogripit tai SRAM X9 triggerit, jolloin grippeinä Lizard Skins North Shoret
      - jarrut Hope Race X2 evo 2012- jarrulevyt Hope Moni Mini Pro Lightweight 160mm 
      - polkimet Shimano XT
      - satula Selle Italia SL XC
      - satulaputki Thomson Elite Inline 30.9 x 410mm
      - klamppi Santa Cruzin oma

      - stemmi pro 80mm
      - tanko Easton EC70 carbon lowriser 690mm 
      - renkaat: Maxxiss Ikon + Ardent 2.2" litkutettuna.

      Pyörän paino 10.2kg




      Näilläkin tuli ajettua

      Rossin vm. 1989
      9/2014 - 10/2016, ostin Kuusamosta syksyllä 2014 ja rakensin pyörän ajokuntoon talvella 2015. Ajelin pyörällä maantielenkkiä kesän 2015 ja mm. syksyllä viimeiseksi jääneen Tour de Helsingin 140km rykäisyn bruttoaikaan 4h 16min. Viimeiset ajelut pyörällä koettivat juhannuksena 2016.

      Tarkempaa selontekoa pyörästä.
       



      On-One Scandal Super Raw 29er HT 
      (Tehty projektina tammi-maaliskuu 2012...ajossa helmikuuhun 2014)



      Scandal oli pirun hyvä maastopyörä, joka taipui hyvin monenlaiseen ajamiseen. Edullinen runko ja erittäin hyvä aihio vaikka minkälaiseksi yleiskoneeksi. Pohdiskelin Santa Cruz-projektin käynnistettyäni, että rakentaisinko tästä jäykkäkeulaisen 1x10 vaihteisen gravel grinder -henkisen kiiturin? Olisi varmaan toiminut sellaisena aivan mainiosti. Päädyin siihen, että myin rungon pois ja sijoitin nekin rahat uuteen projektiin.

      - runko: On-One 18" alumiini HT, Super Raw käsittely (anodisoitu, ei maalattu lainkaan, paino 1,75kg) hinta 370,79€
      - keula: Fox F100 RL 29 100mm GF HiFistä, vastaava v.2010 n.300€
      - ohjainlaakeri: Hopen Pick´n Mix -sarjasta (S.H.I.S. ZS 44/28.6 - EC49/40 67,08€
      - stemmi: Thomson 100mm X4 10° kulmalla 82,85€ + stemcap Thomson 7,82€
      - tanko: Bontrager Big Sweep RL 59cm:iin kavennettuna hmm...50€, kesällä 2013 vaihdoin tilalle Easton EC30 risertangon, leveys 63cm. On osoittautunut paljon paremmaksi käytössä ja talven 2013/14 aikana hommaan kevyemmän samanlaisen tilalle 35€.
      - gripit: Lizard Skins North Shore lukoilla 20,57€ vaihtuivat kiertovaihtajien vaihdon yhteydessä SRAM:n grippeihin
      - lisäkahvat: Pro lite XLC 100mm 22,90€ jäivät pois kiertovaihtajien ja uuden tangon käyttöönoton yhteydessä.
      - vaihtajat: SRAM X9
      - kiertovaihtajat ja gripit: SRAM X0 105€
      - kammet: SRAM X9 2x10, GXP-keskiöllä ja 28/42 eturattailla, vaihdoin keväällä 2013 Rotor Qrings 26/38 rattaisiin n.190€ rahtikuluineen ja ovat olleet loistava parannus!
      - takapakka: 10 lehtinen PowerGlide PG-1070, 12-36 rattailla
      - ketju: PowerChain PC 1051 voimansiirto SRAM X9 ja ketju + pakka 369,90€
      - polkimet: Look Quartz 61,97€
      - Kiekot: erikseen rakennetut seuraavasti: kehät NoTubes ZTR Crest, navat Hope Pro Evo II sinisenä, pinnat DT Competition mustina ja sinisillä alunippeleillä (paino 1.7kg ilman takapakkaa ja pikalinkkuja sekä renkaita (niiden kanssa ajokunnossa 3.9kg), renkaat Schwalbe 2.25" Rocket Ron sisärenkailla. Kiekot 403,96€ + siniset nippelit (laatikollinen) 23,50€ + sisä- ja ulkorenkaat 81,80€ = 485,76€ + tekijän palkka
      - pikalinkut: Hope 35,04€
      - jarrut: Hope Race X2 evo 2012, sisältäen jarrulevyt Hope Moni Mini Pro Lightweight 160mm 409€
      - satulatolppa: Thomson Elite Inline 31.6 x 410mm 52,64€- klamppi: Hope 36,4mm 18,50€ tolppa alkoi valumaan kesän 2013 aikana joten vaihdoin Thomsonin 34,9mm klamppiin 34,95€
      - satula: Selle Italia SL XC 44,95€

      - pikkusälä: vaijerinkuoret + vaijerin nippelit 6,63€ / pullotelineen ruuvit siniset 4kpl 20,48€ (huh heviletti kun on kallista!!!)
      - hinta: osat yhteensä 2426,88€ + rahtikuluja n.100€ = 2526,88€

      ...tähän päälle kahden vuoden aikana renkaita, varaosaa, huoltotarpeita yms. jolloin loppusaldoksi tuli arviolta n. 3000€




      Storck Scenario C 1.1 (huhtikuu 2011 - lokakuu 2013)


      - runko: Scenario C1.1 kuiturunko 55cm, Stiletto Aero kuituhaarukka
      - osasarja: Shimano Ultegra 6700 jarrut, vaihteet, laakerit, polkimet
      - satulatolppa: KCNC Ti Pro Lite 
      - stemmi: Ritchey WCS 100mm 260° 
      - tanko: 42cm Ritchey WCS
      - kammet: Shimano Ultegra 6700 175mm 53/39
      - takapakka: Shimano Ultegra 6700 12-25
      - satula: Selle Italia SL XC
      - kiekot: FFWD F4R kuitutuubikiekot, DT240 navat, DT Aerolite pinnat 20/24H, DT Prolock brass nippelit, Tufo Elite Pulse -tuubeilla, paino ilman tuubeja 1245g. Avokiekkoina Mavic Ksyrium Elite 2011, Mavicin navat ja pinnat, Continental GP4000s renkaat.
      - paino: F4R:llä 7,25kg, Ksyriumeilla 7,7kg

      Storckilla ajoin 9500km.


      Cuce X-Race Pro cyclocrosspyörä käytettynä (vm. 2010)
      (syyskuu 2011-helmikuu 2012)



      - 53cm HPA 7005 kolmoisohennettu alumiinirunko
      - Easton EC70X kuituhaarukka
      - Truvativ kuitukammet
      - Syntacen kuitutanko, Pron 110mm stemmi
      - Shimano Ultegra 6600 vaihteet ja kahvat
      - Mavic Aksium Race kiekot Mavicin navoilla
      - satula Selle Italia SL, tolppa Thomson Elite Inline 400mm x 31.6

      - paino n.9kg polkimineen

      Syksyllä 2011 tuli ajettua n.1000km soratielenkkejä sekä jonkinverran polkupitoisempaakin maastoa. Kokelinpa miltä se varsinainen cyclocrossi maistuu ja kävin ajamassa Oulussa paikallisen krossikommuunin ja Pyörä-Suvalan järjestämät kisat nimeltä Oulu Open CX 2011.

      Pyörä löysi uuden omistajan Scandal-projektin alta helmikuussa 2012.


      Gary Fisher HiFi Deluxe 29er täysjousto (vm. 2010)
      (elokuu 2010 - syyskuu 2012)




      - 19" runkokoko, 6011 hydroformattu ja ohennettu alumiinirunko
      - G2 keulageometria
      - Tanko Bontrager Race Lite Bigger Sweep, 690mm x 17d, 31.8mm 
      - ohjainlaakeri puoli-integroitu (tapered) 1 1/8" - 1 1/2" FSA 57 Orbit
      - Bontrager Duster 29" kehät 32 pinnaa, Shimano M525SL takanapa, Bontrager etunapa, Bontrager XDX renkaat
      - SRAM X9 vaihdeliipasimet ja takavaihtaja, etuvaihtaja Shimano SLX
      - Avid Elixir 5 jarrut, edessä 185mm levy ja takana 160mm
      - Crankbrothers Candy C -polkimet
      - Kampisarja Shimano FC-M542 Hollowtech 22/32/44
      - takapakka 9-lehtinen SRAM 11-34
      - keskiölaakeri mallia Shimano pressfit
      - edessä Fox F100 RL 29 100mm, tapered laakerilla 1 1/8 - 1 1/5
      - takana Fox Float RP2 110mm, pro pedal asetuksella

       Muutokset:
      - satulaksi Selle Italia SLR ja myöhemmin Selle Italia SL
      - Bontragerin satulatolppa -> Thomson Elite inline
      - stemmi Bontrager RL 90mm -> Thomson X4 100mm
      - rengastuksena Schwalbe Racing Ralph 2.4" ja Geax Barro Race 2.0"
      - alkuperäisten grippien tilalle Lizard Skins lukkogripit
      - 69cm alutangon tilalle -> 59cm kavennettu Syntace Vector kuitutanko.
      - vaijereiden lyhennys em. muutoksen myötä.

      Ajoin pyörällä n.2500km kesät/talvet sekä mm.
      - Luoston SM-XCM 2010, kuntosarja 52km
      - Kajaani 6h MTB
      - 107km lenkki tammikuussa 2011, -7° pakkasessa
      - 165km asfalttilenkki maantiemiesten mukana, n.6,5h..
      - jotoksia Iso-Syötteen mahtavilla maastoreiteillä
      - Pyhä XCO 2011 
      - Tähtisadeajot 2011 

      HiFi:n runko sai uuden omistajan elokuussa 2012, keula ja muu ohjaamo jatkoi elämäänsä Scandalissa, kiekot toimivat varakiekkoina ja talvikäytössä, takavaihtaja ja jarrut ovat varaosahyllyssä, voimansiirto on ajettu loppuun ja odottaa kaatopaikkakuormaa.

      Trek 2.3 (vm. 2010)
      (heinäkuu 2009 - tammikuu 2011)





      - 56cm alumiinirunko hiilikuituhaarukoilla
      - kuitutolppa
      - jarrukahvat, etuvaihtaja Shimano 105:sta (kunnes etuvaihtajan kahva porsi ja hommasin tilalle Shimano Ultegra 6600 sarjan kahvat)
      - takavaihtaja Shimano Ultergra 6600
      - vanteet/navat, renkaat Bontrager Race lite.
      - kompaktikammet 172,5mm 34/50 rattaat
      - takapakka Shimano 105 12-25
      - paino n.9,5kg


      Tällä pyörällä ajoin n. 6000km kaudella 2010 ja mm.
      - elämäni ensimmäinen 100km lenkki
      - syksyyn mennessä yli 100km lenkkejä kertyi kaikkiaan 12kpl
      - pisin 162km, ajoaika 5h 48min. 
      - kokeilin ensimmäistä kertaa elämässäni tempon ajamista. Ensimmäinen kympin aika oli 18.09 ja viidennellä kerralla sain puristettua ajaksi 16.52min. 
      - osallistuin Tour de Helsinkiin, ajaen 140km reitin ajassa 4.19.19, ollen sijalla 348.

      Nishiki 407
      (toukokuu 2003 - huhtikuu 2010)

       

      Tällä napavaihteisella ankkurilla ajoin kesän 2009 sekä talven 2010, yhteensä n.2000km, kituen jokaisella yhteislenkillä jojon nokassa. Mutta motivaatio oli kova..