lauantai 29. heinäkuuta 2017

Viritystä

Viikon päästä polkaistaan käyntiin kuudes painos Syöte MTB:stä ja 600 kuskia pääsee mittaamaan omia voimavarojaan Syötteen reiteillä.


Tapahtuman reitti ei todellakaan ole mitään peruskauraa, vaan kysyy oikeasti maastopyöräilytaitoja ja kestävyyden eri osa-alueita. Siitäkin huolimatta, tai juurikin siksi mukana on kuitenkin runsaasti ensikertalaisia ja vähemmän lajia harrastaneita kuskeja. Tämän vuoden painokseen on tullut reittimuutoksia, jotka muuttavat reitin luonnetta naksun pari helpompaan suuntaan. Tai näin minusta ainakin tuntuu. Jos näin on niin ainakin asia lienee positiivinen ensikertalaisten tai vähemmän ajaneiden näkökulmasta. Mutta ei muutokset nyt sitä tarkoita, etteikö reiteillä olisi siltikin ajettavaa. Tapahtuman reitit perustuvat virallisiin reitteihin ja niissä tapahtuneet muutokset vaikuttavat tapahtuman reittiin. Nähtäväksi jää, miltä kokonaisuus maistuu ja miten muutokset otetaan vastaan.

Startin jälkeenhän ei tietysti mene montaakaan kymmentä sekuntia, kun kärkikuskit häipyvät Pikku-Syötteen lepikoihin, kun itse vaihdat vielä vaihdetta jossain Välihuikosen alkumetreillä. Tasoeroja mitataan kalenterilla ja todellista kilpaa ajaa ehkä 10-15 kuskia kuudesta sadasta. Loput ajavat miten pystyvät. Kuten minä.

Ajatusten hallintaa
Kaikkeen saa varautua näillä reissuilla huolellisesta valmistautumisesta huolimatta. Fysiikka tulee olemaan koetuksella. Meidän itsensä ylittäjien kannattaakin kiinnittää huomiota omaan asennoitumiseensa ennen starttia. Henkinen vireystila varmistetaan hyvällä unella, ravinnolla ja sillä, että kroppa on virkeässä tilassa. Että ei sitä kuormaa enää tässä vaiheessa, vaan hyvinkin jo virittelyä. Vain oikeasti kovat tytöt ja pojat voivat tehdä koviakin viimeistelyharjoituksia lähellä varsinaista starttia. Kuolevaisten pitää muistaa palautuminen oman tason mukaisesti.

Ropin virityksen lisäksi on suotavaa pakata reissulle runsain mitoin myönteisiä ajatuksia. Ei kannata odottaa itseltä ihmeitä, jos ei oikeasti ole hirveästi reenannut ja valmistautunut. Tässä lajissa ei ihmeitä tapahdu noin pääsääntöisesti. Jos niitä tikkuja ei ole liiemmälti raavittavaksi, pienetkin onnistumiset ovat oikeasti merkityksellisiä. Omakehu ei haise näissä hommissa, vaan kannattaa palkita itseänsä. Näin saa aikaiseksi myönteisten ajatusten kehän ja ajaminen sujuu huomattavasti jouheammin, kuin väkisin vääntämällä. Tällöin saa yleensä sen oman fysiikkapankin hyvin ulosmitattua. Jos taas homma menee noitumiseksi ja odotukset ovat ylisuuret, ajamisesta ei tule mitään.

Kalusto ja varusteet kuntoon
"Johan ne renkaat ovat pyörineet kolmatta kesää sen jälkeen, kun ajopeli haettiin kaupasta. Ketjuillakaan oo ajettu kuin näppi 15tkm ja onhan niitä ajatuksia ollut harkita joskus uutta tilalle. Kalliita vaan ovat. Eikä ne kaikki vaihteet ole toimineet, kuin pari ensimmäistä viikkoa. Nokko ne toimii."

"Jarrut kihisee. Mutta ei niitä niin tarvi, kun siellä on sitä ylämäkeä..kyllä se etujarru toimii, kun höröstää hetken kahva pohjassa. Keula toimi viimeksi puolitoistavuotta sitten. Eipähän ole tarvinnut murehtia säädöistä. Keskiössäkään ole vielä 5mm välystä kummempaa. Ohjaus on ollut sillain jännä, että tahtoo käännellä ihan itekseen."

Vielä ehtii tekemään yhtä sun toista ja jos ei itse kykene, niin kysykää apuja heiltä, joilta homma luonnistuu. Kysykää myös kivijalkojen huoltotilannetta. Saattaa joku vapaa aika vielä löytyä pienemmille huolloille. Polkupyöräily on huomattavasti sujuvampaa toimivilla välineillä ja varusteilla.

Sitten juomat ja eväkset totuttujen rutiinien mukaan. Ei kannata ajopäivänä liiemmin testailla uusia urheilujuomia tai geelejä, ellei ole aivan pakko. Itsensä ylittäjien on hyvä syödä myös kiinteämpää evästä. Tasaisesti imeytyviä hiilihydraatteja ja jos on kuuma, niin sitten myös suolojakin vähän ekstrana. Joku vuosi oli kolmoshuollossa suolakurkkuja ja Fazerin Sinistä tarjolla. Siitä sai pikantin yhdistelmän ja jälkimakua makustellessa huomasinkin ajaneeni aivan kuin huomaamatta takaisin  Pytkynharjun laelle kohti siellä odottavaa juurihoitoa.

Viritystä
Yllämainittuja asioita kattelen minäkin. Narisevan keskiön vaihdan Farleyhin. Päätin lähteä liikenteeseen fatbikella parin viikon takaisen testireissun hyvien kokemusten jäljiltä. Katsotaan nyt sitten, mitä toisella kierroksella tapahtuu. Kun sitä maksimaalista vauhtia ei tästä kropasta tätä nykyä kovin helpolla irtoa, niin tasalaatuisen etenemisvauhdin taktiikka voi toimia kohdallani parhaiten. Kunhan pidän huolen, että pysyn terveenä ja että kroppa on virkeässä tilassa. Pohjakuntoa pitäisi olla nyt enemmän kuin ehkäpä koskaan ennen.



Eväspolitiikka ja juomahommat menevät jo totutuilla kaavoilla. Omahuoltoreppuun kannattaa varata ekstraa, jolloin voi välitankata tarpeen vaatiessa takataskuunkin. Sokerihommien pitää tietysti onnistua ja tietynlainen arvoitushan tuo toisen kierroksen kuvio sen osalta on. Tuntemuksien varassa mennään ja mitatakin pystyy kun varaa mittarin reppuun. Nahkassa kun ei ole sensoria eikä sitä lukevaa mittaria.


Lopuksi muistilistaksi itselle ja miksei kenelle vain Syötteelle lähtevälle:
- maasto pitää omastaan huolen. AINA.
- jos sössit, syyllinen löytyy peilistä. AINA.
- noutaja hyppää reppuselkään hetkellä, jolloin alat kuvittelemaan itsestäsi jotain muuta, kuin mitä oikeasti olet.
- se ei tarkoita silti sitä, etteikö pitäisi luottaa kykyihinsä!
- mikäli olet huonossa kunnossa, aavistat asian viimeistään 10 minuuttia startista.
- tiedät asian varmuudella viimeistään 15-18 minuuttia startista.
- hetken herpaantuminen keskittymisessä ja poimit puolukoita. Useimmiten nahkat tantereessa.
- rapa roiskuu aina jonkin verran, riippumatta säästä.
- aja tarkasti se viimeinen pumppauskuoppa ennen ykköshuoltoa. Puolukat odottavat.
- aja tarkasti myös itse pumppaamo. Samaten ne kaksi muutakin pumppaamoa.
- älä aja kenenkään takarenkaassa kiinni. Ikinä.
- syö ja juo alusta lähtien tasaisesti. Jos janottaa, se on jo myöhäistä.
- kiitä ohitettavaa!
- älä välitä peesaajista, jos eivät ole tulossa ohi. Vauhti riittää ja sinä ohjaat.
- väistä ohittajaa mahdollisuuksien mukaan
- kiitä huollossa!
- kiitä itseäsi, että hommasit taas itsesi näihin tilanteisiin.
- hengitä!
- hanaa!
- nauti!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti