maanantai 28. marraskuuta 2016

Sisältää tuotesijoittelua: Elite Turacaio, Bontrager OMW, Lake MXZ303...

Seuraavassa kokemuksiani muutamista pyöräilyyn liittyvistä tuotteista, näin talviajan näkökulmasta.


Elite Turacio 500ml juomapullo
Talviajamisen yksi ongelma on se, että ei tule todennäköisesti juotua riittävästi johtuen siitä, että viileä tai kylmä keli ei välttämättä hikoiluta kuten sulan maan aikana. Toki maastomönginnässä tulee hetkellisesti kuumakin, kun pata punaisena vääntää menemään. Itse olen käyttänyt pientä termospulloa juomapullotelineessä ja takataskussa sitten normipulloa. Otin näille lumille testiin Eliten thermal-sarjan Turacio -nimeä tottelevan, korkkieristeen sisältävän juomapullon. Yleensä en käytä lumiajalla urheilujuomaa vaan Ekströmin mustaherukkamehutiivisteestä tehtyä mehua. Sellainen sentin verran tiivistettä pohjalle ja sitten hanasta lämmintä vettä puolet ja keitettyä vettä vajaa puolet, sen mitä pulloon sopii. Tavallisen juomapullon ongelma on se, että itse pullo menee melkoisen pehmeäkylkiseksi kuuman veden kanssa ja lämpö haihtuu todella nopeasti ulos siirryttäessä. Ainoa keino pitää juoma juomakelpoisena on laittaa se ajopaidan keskitaskuun.

Tämä Eliten korkkikerroksen sisältävä puolen litran vetoinen pullo eristää lämpöä ihan eri malliin ja lämmin juoma ei pehmennä itse pulloa, koska pullossa on tuplarunko (joiden välissä korkki on). Pullo on konepestävä ja korkin mekanismi pelaa siten, että korkkia käännetään muutama sentti oikealle auki-asentoon, jolloin juoma on saatavilla.
Epäilin hiukan, että mitenkähän puteli pelaa täällä koilliskairan olosuhteissa. Mahtoivatko italiaanot testailla pullojaan näihin keleihin? Tässä on vuosien mittaan oppinut, että suuren pyöräilymaailman talvituotteet ovat hivenen eri asia kuin meidän kairojen kelit edellyttäisivät. Kun ei se varmaan isosti käy mielessä, että jotkut hullut täällä susirajoillakin ajaisivat ulkona pakkasten paukkuessa.




Täytin pullon eilen yllä kuvatulla seoksella ja läksin ulos. Pakkasta oli siis n. -11°C ja tuuli viilensi keliä entisestään nahkan pinnassa. Asetin pullon Farleyn juomapullotelineeseen. Puolen tunnin kohdalla juoma oli vielä lämmintä. Tunnin päästä siitä se oli viileää. Kolmen tunnin ajon jälkeen juoma oli hileistä, mutta vielä osin juotavaa. Täytyy sanoa, että yllätyin positiivisesti. Putelin italiankielisessä tuotekuvauksessa seisoo google-kääntäjän toimesta seuraavasti:

"Using the characteristics of the cork which is the natural material with the most Turacio the insulating power is able to keep the temperature of the cold liquid for about 3 hours."

Tiedä sitten missä ulkolämpötilassa tuo kuvaus on annettu. Mutta erittäin lämmin juoma säilyi juotavana napsakassa pakkaskelissä 2,5h ennenkuin alkoi hyytymään. Vielä 3h kohdalla juoma oli osittain juotavaa. Joten minusta tuo oli enemmän kuin hyvä käytännön tulos ja nyt ei tarvitse välttämättä survoa juomapulloa puseron sisään, kun sen voi pitää telineessä.


Talviajokengät
Talviajokengät ovat yksi eniten parran pärinää aiheuttavista asioista aina, kun sininen palkki laskee miinukselle ja lunta on satanut maahan asti. Ajelin aiemmin paljon talviteiden lenkkejä ja varpaiden kohmettuminen oli suurin ongelma aina jossain vaiheessa lenkkiä. Käytin kesäajokenkää, jonka päällä oli itse viritelty paksu sukka ja sen päällä karvavuorisuoja. Muutaman asteen pakkasessa tämä riittikin oikein hyvin, mutta kun pakkanen alkoi pyöriä -10°C tuntumassa, ongelmia alkoi tulla. Siinä tien laidan hinkkaamisessa kun ajoviiman vaikutus on niin selkeä ja jalkaterä ei pääse muutenkaan juurikaan tekemään töitä kengän sisällä, kun homma on kuitenkin enemmän pyörittämistä.

Seuraava evoluutio oli hankkia ensimmäiset talviajokengiksi suunnitellut ajokengät (juttua täältä). Laken MXZ303:t ovat jo monessa suhteessa erinomaiset. Nahkakenkä, jossa on mainio Vibram-pohja, jalkapöydän kohdalla erillinen suojaläppä ja moderni Boa-vaijerikiristys. Sisäpohjassa lämpöä aika hyvin pitävät pohjalliset. Kengän tuntuma jalassa on hyvä, vaijerikiristyksen ansiosta ne saa hyvinkin napakasti jalkaan.

Muutaman pakkasajan käytön myötä kengän sisäpuolen vuoraus pelaa muuten hyvin, mutta varpaiden kohdalle kaipaisi parempaa suojausta. Vaijerikiristys on kyllä kätevä systeemi, mutta jos kiristys on liian tiukalla, jalka on liian naftisti kengässä. Omat ovat kokoa 44 wide ja ehkä olisi pitänyt hankkia aikanaan numeroa isommat eli 45:t. Normikenkä on 43. Tosin se on sanottava, että homma riippuu myös siitä, ajaako esim. talvipolkuja vai tienlaitaa. Nimittäin maastoajossa jalkaterä pääsee tekemään aivan erilailla töitä ja sen myötä jalkoja ei pääse palelemaan aivan samalla tavalla kuin tien laidassa. Kaikenkaikkiaan hyvät kengät, joita olen käyttänyt +5...-5°C keleissä ihan tyytyväisenä. Mutta jotain silti näistäkin on puuttunut, ollakseen erinomaiset talviajokengät.

Tälle talvelle hankin Bontragerin OMW:t.  Tässä kenkämallissa on erillinen sisätossu, jossa on pikakiristysnauhat, fleecevuoraus ja Thinsulate-eristys. Muistuttaa vähän formula-kuskien ajokenkiä ulkoisesti. Varsinainen kengän pohjassa on komposiittirakenne ja Vibram-pohja. Päällinen on vettähylkivää materiaalia vetoketjuineen ja kiristystarroineen. Kengän varren saa vielä kiristettyä pikakiristyksellä säärtä vasten. Valitsin kooksi 45:n, mikä oli nappivalinta. Nimittäin nyt on kengässä tilaa riittävästi. Säädin klossit melkolailla taka-asentoon, jotta polvikulma pysyisi kohtuullisen järkevänä suhteessa polkimiin.










 

Nollakelissä kengät tuntuivat liiankin lämpimiltä, mutta kosteuden eristys pelasi sataprosenttisesti, ilman että sisäinen kosteus olisi jäänyt muhimaan kengän sisään. Ohuempi sukka olisi vain riittänyt mainiosti. Eilen testasin sitten kenkää  -11°C pakkasessa ja tuultakin oli jonkinverran, eli ihan napsea talvikeli oli kyseessä. Ajoin siirtymää tienlaitaa pitkin, tamppasin talvipolkuja auki ajettavaan kuntoon ja välillä kävelin kengät lumen syövereissä. Ajaminen oli voimapuolella, jolloin jalkaterä teki myös aktiivisesti töitä. Ensimmäistä kertaa 3h reissun lopputulemana sai todeta, että eipä palellut missään vaiheessa varpaita. Kenkä ei tunnu myöskään liian isolta tai hankalalta, vaan jalkatunne on ihan ok. Pohja vaikuttaisi ehkä aavistuksen jäykemmältä kuin Laken vastaava.

Kengän rakenne on mainio ja kun kokokin on kaksi numeroa isompi kuin tavallinen talvikenkä, tuntuu ensimmäistä kertaa todella siltä, että nyt on saapusilla talvikengät, joilla oikeasti pärjää niissä keleissä, missä itsellä tulee vielä ajettua. Mikään ekstriimipakkasen ajaja kun en ole (ellei jossain tapahtumassa nyt satu olemaan kylmempää, silloin mennään tietysti kelin mukaan).

Niin ja tuota Eliten juomapulloa ja Bontragerin OMW-kenkää saa ainakin Pyörä-Suvalasta Oulusta. Käykäähän tutustumassa.


p.s. hommasin testiin uudet lukkogripit ja ajattelin, että voisivat passata Farleyihin mukavasti. Kyseessä ovat Chromagin Palmskin -tuotenimeä tottelevat gripit. Niissä on tiheä kuviointi, joka joustaa jonkinverran ja siinä on ajateltu avokäsin ajamisen hyötyjä: kosteus siirtyy mukavasti pois käsistä ja ilman hanskaa ajettaessa tuntuma on miellyttävä. No, talvella hommassa on yksi huono puoli. Jos lasket pyörän kyljelleen maahan siten, että grippi hautautuu lumeen ja lähdet sitten ajamaan aikanaan, niin gripin tiheä kuviointi on täynnä lunta. Se taas sulaa hanskan pintaan kastellen sen pakkasellakin aika nopeasti. Ei hyvä juttu se! Eli jos käytät vastaavia grippejä, älä kaada pyörää hankeen kyljelleen. Tai käytä grippejä kesällä. Taidan ruuvata ne ensikesänä Exän ohjaamoon..



Ei nuo siniset gripit oikein muutenkaan passaa kokonaisuuteen...







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti