sunnuntai 5. kesäkuuta 2016

Öllörin rannan kesämies

Kesäkuun 1. päivä tarkoitti arkirutiinien keikahtamista ylösalaisin. Kotitalon maalausprojekti seisahtui odottamaan työltä liikeneviä vapaa-ajan hetkiä. Pätkätyöläinen pääsi taas kiinni työn syrjään.


Ensikesänä virallisesti avattavassa Hossan kansallispuistossa tapahtuu tällä hetkellä kaikenlaista.  Metsähallitus haki maastopyöräreittien suunnittelijaa ja tällä kertaa valinta osui kohdalleni. Asiansa osaavia hakijoita oli muitakin, mutta ehkäpä tässä kohtaa valintaraati katsoi paikallistuntemuksen vahvuudeksi, jolla oli merkitystä. Viimevuosien Hossan mtb-reissut kantoivat tämän valintapuron yli.

Sen verran uskallan asiaa valottaa, että tulevaisuudessakin Hossan kansallispuistossa saa maastopyöräillä rajoituksetta. Ajamista kuitenkin ohjataan isossa kuvassa virallisten mtb-reittien suuntaan. Aktiivikuskien, hc-kurjuuttajien ja trikoohurjastelijoiden on jatkossakin etsittävä polkuja päiväannoksen tyydyttämiseksi. Perusrungot kuitenkin tulevat merkittyjen reittien muodossa tarjolle.

Maastopyöräily Hossassa tarkoittaa mielestäni ennenkaikkea retkeilypohjaista fiilistelyä ja elämyksiä hienoissa harju- ja vesistöpolkujen maisemissa. Siellä on lupa nauttia koko rahan edestä. Oikeastaan on järjetöntä lähteä sinne kurjistelemaan tai hakemaan Strava-segmenttejä. Silloin jää kokematta niin paljon muuta, mitä alueen luonto antaa tarjolle.






Kansallispuiston perustamisen yhteydessä uudistetaan muitakin reittejä ja kaikki rakenteet käydään läpi seuraavien vuosien aikana. Eli isosta muutoksesta on kyse. Meidän maastopyöräilijöiden on hyvä pitää mielessä, että ajomahdollisuudet säilyvät ja tulevat vain paranemaan rakenteiden paranemisen myötä. Meillä on kuitenkin oma vastuumme muistaa, että osalla poluista tulee olemaan runsaastikin muita käyttäjiä.  Sitä kautta on huomoiva mm. turvallisuusnäkökohdat. Napsu kaksi vauhdista pois huomioidaan muut liikkujat. Tervehtiminen ja kiittäminen kohtaamistilanteessa luovat hyvää harmoniaa.

Kansallispuiston reittipalveluissa huomioidaan myös esteettömyysasioita. Pyörätuolilla liikkuvilla tai muutoin liikkumisrajoitteisilla luonnonystävillä on yhtäläinen oikeus nauttia alueen maisemista, tulisteluista ja makkaranpaistosta tai vaikkapa jokikalastuksesta. Muikkupuron ja Lihapyörteen laavulle tulevat esteettömät reitit antavat arvokkaan mahdollisuuden tähän.

Minulla itselläni on papereissa 40% invaliditeetti, joka ei kuitenkaan useimmille ulospäin juurikaan näy. En minä kuitenkaan eroa ihmisenä niistä joilla tuo prosentti on isompi ja sen vaikutukset ovat havaittavia. Itse olen vuosien harjoittelulla pystynyt luomaan mahdollisuudet hyvinkin aktiiviselle ajoharrastukselle. Kaikille tämä ei ole mitenkään mahdollista. 

Alueen yksi tärkeimmistä vetonauloista on Värikallion alue ja sen kalliomaalaukset. Lihapyörteen ja Värikallion suunnan rantareitit tulevat kiinnostamaan Kansallispuiston vieraita ja nykyiset osin jo hc-osastoon menevät rantapatikot tullaan kestävöimään tätä tulevaa käyttöä ajatellen. Joten rantakivikoiden ja juurakoiden ystävien kannattaa höylätä niitä polkuja nyt varastoon. Itse en ole ollut koskaan sellaisen polun ystävä, mutta ymmärrän kyllä niitäkin, joilla tällainen valuvika on. Maisemallisesti nuo jokialueen reitit ovat kyllä huippuja. 

Seuraavat viikot tulevat olemaan varsin tiiviitä. Paljon on selvitettävää ja tutkittavaa. Polkuverkosto on ajettava läpi ristiin ja rastiin. Ei meitä ammattimaastopyöräilijöitä kovin montaa tässä maassa ole. Maisemakonttori on kohdillaan ja työergonomia kunnossa. Työkaverit ovat osoittautuneet mukaviksi, tosin ne rantapolkujen inisijät eivät minun suosiota saa. Siihen kun lisätään vielä fakta, että Luontokeskuksen lounaspöydästä saa erinomaista kotiruokaa ja kaffipannun vierestä löytyy paistotuoretta munkkia, niin ei tässä kovin voi moittia työmaata!




 
Lopuksi pahoittelut jo etukäteen ystäville, suvulle, sun muille. Seuraavat kuukaudet menevät sen verran tiiviisti tämän homman parissa, ettei energiaa taida riittää kovin paljoa muuhun. Että jos en muista merkkipäiviä ja sen sellaisia, niin antakaa anteeksi. Koetan parhaani!


 

3 kommenttia:

  1. Varmasti mahtava työmaa sulle. Pääsee ikäänkuin työn ohessa nauttimaan myös pyöräilystä ja luonnosta :)

    VastaaPoista
  2. Hienoa! Niin Hossan kuin JTK:nkin näkökulmasta!

    VastaaPoista
  3. Taitaa olla kyse siitä "kerran elämässä" -tyyppisestä tilaisuudesta o/ Motivoivaa tehdä työtä, josta oikeasti pitää ja homma kiinnostaa.

    VastaaPoista