tiistai 17. toukokuuta 2016

Täyden kympin pyörä

Kymppitonnin kohdalla kyse ei ole Pertti Pasasen kehittämästä ohjelmasta. Lukema on Highballilla ajetuista kilometreistä.

Täyden kympin pyörä!

Hikisten Siivujen Kimmo ja Heli ovat huomioineet ajopeliensä tasalukusaavutuksia (mm. Kimmon Salsa Mamasita ja Helin Kona Major Jake)  ja tämä juolahti eilen mieleeni. Tuumailin reilun parin tunnin maastokaahauksen päätteeksi, että nyt on muuten Highballin kymppikerho lähellä. Ellei ole jo mennyt yli? Tarkistuslaskenta osoitti tarkkojen kilometrien olevan tätä kirjoittaessa 10 221km.

Highball valmistui helmikuussa 2014 ja ajoin ensitestin 9.2. Tuumasinkin tuolloin, että nyt minulla on Pyörä isolla peellä. Eikä tunne ole muuttunut reilussa parissa vuodessa mihinkään - päinvastoin. Yhä edelleenkin jokaisen lenkin ensimetri välittää pohkeista korvien väliin saman hienon tunteen siitä, että väline on kuin tehty minulle. Niinkuin konkreettisesti onkin, kun olen sen itse rakentanut :) Toki kiekkotohtorina on toiminut Kimmo ja säätämönsä suljetussa kammiossa on hänkin saanut ahkeroida muutamaan otteeseen, kun koilliskairan kuski on hajottanut yhden jos toisenkin kehän matkan varrella. Onneksi älysivät asentaa miehelle juoma/ruokintaluukun silloin aikanaan. Pitsan korkuinen ja levyinen, vieressä Leffen mentävä aukko...

Rakensin pyörän aikanaan monikäyttöisyys mielessä. Koilliskairassa kun ajaminen ei ole pelkästään maastossa ajamista vaan suurin osa vuodesta täytyy tyytyä joko talvitieajamiseen. Lumettoman ajan repertuaarissa ovat myös soratielenkit. Niinpä tein osavalinnat himpun kestävyys edellä. Mihinkään yltiöpäiseen gramman viilaukseen en lähtenyt. Pyörän paino on vaihdellut 9,9kg...10,4kg välillä, riippuen renkaista ja putkiosista.

Ensimmäisen kokoonpanon perusvalinnat ovat pitäneet kutinsa. Highball carbon C -runkoon pultattu SRAM XX kampisetti Rotorin Qringseillä on välittänyt liikettä muulle voimansiirrolle ja pysähtymisestä on huolehtinut Hope Race X2 evo -sarjan jarrut yhdessä Mono Mini Pro Lightweight 160mm jarrulevyjen kanssa. Nämä elementit olivat aikanaan osavalintojen ytimessä. Miksi sitten yhä edelleen pitäydyn 2 x 10 vaihteistossa? Juurikin tuon monikäyttöisyyden vuoksi. Mäkiset tieprofiilit ja pitkät tielenkit ja toisaalta retkihenkiset maastojotokset on mukavampi ajaa laajan välitysalueen kanssa. Vaihteisto on päivittynyt pikkuhiljaa siten, että kun SRAM:n X9-komponentit tulivat tiensä päähän tilalle on asentunut takavaihtajaksi X0 Type 2.1 ja etuvaihtajaksi XX-sarjan yksilö. Tällä hetkellä tangossa on XO-sarjan kiertovaihtajat ja hyllyssä on vaihtoehtona X9-sarjan liipasimet. Hiljakkoin oli fillaritorilla myynnissä superedulliset XX-sarjan liipasimet, mutta myöhästyin kaupoista. Harmitti kyllä jälkikäteen. Mielellään ostaisin pois kuleksimasta moiset liipasinvaihtajat, jos joku sellaisista malttaa luopua. Ehkäpä joku 1x11 välityksiin siirtynyt...?

Putkiosiksi vakiintuivat Thomsonin tuotteet, tosin nyt olen alkanut pohtia stemmin vaihtoa 10° versiosta 0° versioon. Jotenkin tuntuu että nykyinen kymppiasteinen ei ole aivan ideaali. Yläasento on liian ylhäällä ja ala-asento taas liian alhaalla varsinkin varsinaista maastoajoa ajatellen. Tielenkeillä se kyllä menisi oikein hyvin. Ohjaustanko päivittyi matkan varrella Eastonin EA70 690mm risertankoon

Kiekkopuoli onkin vaihtunut jo useampaan kertaan, niistä olen kirjoitellut omia (kauhu)tarinoita matkan varrella, joten ei niistä sen enempää. Paitsi että olen vihdoinkin päättänyt siirtyä sisärengashommista litkuversioihin. Vannenauhat ja venttiilit onkin jo hommattuna, seuraavassa vaihessa on sitten rengasvalinta ja litkuputelin hankinta. Ja eikun rohkeasti kokeilemaan.

Ajoin siis ensimmäisen testilenkin 9.2.2014 ja kymppitonni täyttyi 26.3.2016, matkalla Multasniemelle katsomaan Sepänheimon Antin koiravaljakkoajeluja. Jälkikäteen päiväkirjamerkintöjen perusteella todentaen Hangasjärventiellä, hivenen ennen Hangaspuron ylitystä, noin 11km kotiportilta lähdön jälkeen.









Saas nähdä missä ja milloin 20 000km tulee täyteen...? Ei siihen ole enää kuin 9779km...

2 kommenttia:

  1. Onnittelut sekä pyörälle että kuskille. Hyvin tehty, jatkakaa samaan malliin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Näin tehdään ja tämä kevät onkin ollut poikkeuksellisen hyvä Kuusamossa, päästiin täälläkin maastoon reilusti aiemmin kuin vuosiin.

      Poista