lauantai 2. toukokuuta 2015

Wapun seudun ajoja ja Rossinin säätöä

Vappu tuli ja meni, ihan raikkaasti ja kuplien kuten kuuluukin. Kaverit kävivät kylässä vappuaattona ja puolitoista litraa koululaisten tekemää simaa hoiti kuplintapuolen. Yhden munkinkin sain syötyä, jes! Että hurjat oli taas vappumenot meikäläisellä :)


Kevät etenee...eteneehän?
Pohjois-Karjalan ja Kainuun seudulle tärähti 20-30cm lunta juuri ennen työväen juhlaa. Alkuviikon ennusteet lupailivat Kuusamoonkin reipasta sadetta, mutta suutariksi se onneksi jäi. Muutama sentti tuli uutta lunta ja sekin suli torstain aikana pois. Sepä tiesi sitten maantielenkkeilyä Rossinilla. Aurinkoistakin oli, mutta ei lämpöä voi hirveästi vielä kehua. Eilen oli sentään jo +8C hetkellisesti. Mutta jotain edistystä tässä keväässä on sentään tapahtunut: pitkien ajohousujen alla ei tarvitse enää pitkiä kalsareita :) Kotipihassa on vielä kosolti lunta, joten lumetonta aikaa saadaan odotella vielä useampi viikko. Parastaikaa sataa räntää...


Rossinin säätöjä
Rossin on tuntunut ihan hyvältä ajettavalta. Eihän se maailman kevyin ole (n.9,5kg), mutta ihan hyvin sillä ehtii ja ennen kaikkea ajaminen tuntuu mukavalle. Teräsrunko joustaa sopivasti sieltä ja täältä imien tärinää. Kolme lenkkiä (9h/232km) olen sillä ajanut ja makustellut miltä ajopeli vaikuttaa. 

Ennen ensimmäistä reissua tilasin stemmiadapterin, jolla saa 1" emäputkeen yhdistettyä nykypäivän 1 1/8" kokoon stemmin ja tangon. Originaali 3ttt:n stemmillä ajoasento oli aivan liian alhaalla maantieajeluun ja ensihätään asennettu tankokaan ei tuntunut käteen sopivalta, kun oli niin ohutta putkea.

Tilasinkin 46cm leveän tangon, mikä osoittautui täysin oikeaksi valinnaksi. Minusta on aina tuntunut siltä, että aiempien maantiepyörieni 44cm tanko on ollut liian kapea. Pari senttiä leveyttä toikin huomattavasti rennomman fiiliksen ja lisää tilaa putkelta ajamiseen. Kannattaa todellakin testailla erilaisia vaihtoehtoja, eikä vain tyytyä siihen mitä sattuu eteen saamaan. Ajamisen ilo voi olla pienistäkin muutoksista kiinni. Rossinin kohdalla oli jotenkin luontevaakin leventää tankoa, kun koko projektin idea on ollut hakea mukavuuspainotteista kokoonpanoa. Vielä kun saan hommattua 25mm renkaat,  niin kokonaisuus alkaa asettua kohdilleen. Voisin laittaa jopa 28mm, mutta taitaa loppua tila kesken jarrulänkien kohdalta. Haarukoissa kyllä riittäisi tila.  Viimeisimmässä Fillari-lehdessä olikin sopivasti kattava rengastesti ja omat suosikit Continental GP4000S:t pärjäsivätkin II-versiona hyvin. Sellaisia lähtenee tilaukseen pari kipaletta kevään edetessä.

Seuraava paketti on jo tulossa, sisältäen uudet jarru-ja vaihdevaijerit sekä jarruvaijereiden kuorta metritavarana. Sekä valkoista tankonauhaa, keltavihreden ollessa vähän liian härskit :) Syksyn pikakasauksessa asentamani vanhat vaijerit on syytä vaihtaa uusiin. Vielä pitäisi ostaa uusi ketju ja etsiä jostain kunnolliset pikalinkut. Funworksin kevennyslinkku ei pidä takakiekkoa paikoillaan. Täytyy kysäistä seurakavereilta apuja, josko jostain laarista löytyisi ylimääräinen pari. Toisaalta, voisihan sitä investoida DT Swissin pikalinkut, olisi sitten sekin asia kunnossa.

Tällä hetkellä Rossin-projekti on syönyt rahaa seuraavasti:


Pyörä osineen -75€  Tuubikiekot +50€
                             3ttt bullhorn-tanko +10€
satulatolppa -37€
Italo BSA keskiölaakeri ja irroitus/kiristystyökalu -35€
-------------------------------------------------------------
Kulut yhteensä 87€

DT Swiss R1.1 kiekot DT 240s navoilla 300€
----------------------------------------------------
Kulut yhteensä 387€

Quill-stemmi adapteri 1">1 1/8" 21,99€
Deda Elementi RHM02 46cm tanko 38,99€
Deda Elementi Zero 2 100mm stemmi 33,49€
Selle Italia smootape light green tankonauha 10,49€
(rahti 2,99€ palautettiin, kun sössivät toimitusajan...)
-------------------------------------------------------------
yhteensä 104,96€

Kulut yhteensä 491,96€


Shimano vaihdevaijeri 1,2 mm x 2100mm 2kpl 3,80€
Shimano jarruvaijeri 1.6 mm x 2050 mm 2kpl 5,80€
Shimano jarruvaijerin kuori musta 4m 9,56€
Selle Italia Smootape Corsa 2.5mm tankonauha valkoinen 2kpl 13,80€

rahti 5,95€
-------------------------------------------------------------------------------
yhteensä 38,91€



Kulut yhteensä 530,87€ jakautuen ajalle 29.8.2014-28.4.2015



Että eihän tämäkään nyt ihan edulliseksi tule. Mutta paras puoli tässä on se, että investoinnin saa hajautettua pidemmälle ajalle ja saa rakentaa sellaisista osista kuin itse haluaa ja kykenee. Samoin osien speksaaminen, pyörän kasaaminen, testailu, funtsiminen, kahvin juominen ja masiinan tuijottaminen (aika usein kuunnellen Airaksisen Mattia perjantai-iltaisin) on oma juttunsa, joka kuuluu tähän hommaan. 


Santa Cruziinkin löytyi 38-piikkinen Rotorin qring eturatas. Sekin maksaa niin paljon, ettei kehtaa edes sanoa. Tutkikaa itse mitä tämä ovaalius kustantaa :-p Onneksi löytyi uusi käyttämätön ratas tutulta ja hivenen edullisemmin kuin saksan maalta tilaten. Nykyinen kun alkaa olla jo sen verran kuluneen näköinen, että joutaa varaosaksi. Voimalinjaa pitäisi siihenkin päivittää. Uusi ketju ja takavaihtaja olisi suunnitelmissa. Jälkimmäinen voisi olla SRAM X.0 Type 2.1 jolloinka kustannus sille on luokkaa 180€. Että katsotaan nyt, mistä tilistä sen kykenee investoimaan!? Huh huh...no, vappuna taisi moni kiskaista tuommoiset summat kurkusta alas, että sen puoleen!

Lopuksi kuvasatoa todistamaan, että on sitä pyörää ajettukin!




VT5 kohti Kajaania, jonne asti ei tosin tullut ajettua ;)
Taviharjun nousu, Oulusta Kuusamoon päin tultaessa.


Vapunpäivän lenkillä, talvitamineissa ajeltiin vaikka mittarissa olikin jo +8. Kylmä koillistuuli kylmensi ajoviiman myötä menoa.
onhan se kivan värinen linkku mutta..

Rukajärventien 11-12%:en tönkyrä.


Kohti Tahkolanrantaa.

Ruka itäiseltä puoleltaan.

Tahkolanrannan maisemia.


Vuosia kenollaan ollut lato on romahtanut.


Joka reissulla näkee nykyään metsähakkuita. Kemeratuet loppuvat.

Pikkasen isommalla mönkijällä jätettyä jälkeä..


Kohti Petäjävaaraa ja itää.

Lunta riittää tienvarsien penkoissa.

Porot lekuttelivat Vuotunki-järven rannalla.

Jyrkkäkosken sillalta kohti Vuotunkia.

Kamera Pikku-Kuukasta kohden. Vesi virtaa Suininkijärvestä Iso- ja Pikku-Kuukaksen kautta  Jyrkkäkoskelle, josta edelleen Vuotunkijärveen, Kuusinkijoelle ja Venäjän puolelle.



Jyrkkäkoski kohti Vuotunkijärveä.



 

Tämän päivän lenkin viimeinen tunti meni myötätuulessa reippaasti ajaen. Tunti tämän kuvan otosta eteenpäin olin ajanut 29,8km ja ajelin viimeiset kilometrit rullaillen kotiin. Ja tämä kolmekymppiä sisältää aika kivasti nousua kumpuilevana tieprofiilina. Harvinaista herkkua oli tämä myötätuulisetti!







2 kommenttia:

  1. Onkohan Petäjälammella aukinaisia polkuja? Viikolla työreissu Kuusamoon. Ke iltana ehtis vähän ajeleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ota sukset mukaan ;) Lunta on varmuudella vielä maastossa, lisääkin on satanut pari viimeistä päivää. Vaikka sulaahan se nyt koko ajan todellisuudessa. Voi olla ettei hiihtämään enää pysty, en tosin tiedä varmuudella kun en ole käynyt tutkimassa asiaa...kunnostettu niitä ei kyllä ole mskin mukaan.

      Poista