lauantai 16. toukokuuta 2015

Highballin 7 tonnin huolto

Huhtikuun loppuun kiepsahti Highballin mittariin lukemat 7138km. Täyshuollon aika siis.



Hankin huoltoa silmällä pitäen uuden Rotorin 38 hampaisen eturattaan, vaikka n.10 000km ajettu originaalikin vielä toimi. Saksanmaalta saapui uusi ketju, keskiölaakeri, vaijerit ja erinäisiä huoltohommiin liittyviä tuotteita. Takapakka oli vielä sen verran hyvässä iskussa, ettei sen vaihtoon ollut vielä syytä. Takavaihtaja olisi pitänyt tässä yhteydessä päivittää uuteen, mutta rahanmenoa on riittänyt muissakin suhteissa joten sen aika on myöhemmin. Ajatus on päivittää vaihtaja SRAM X0 Type 2.1:een, jahka pörssi antaa myöden. Niinpä vaihtajat menivät pesuun ja sen jälkeen nivelet saivat öljyä. Purin vanhat vaijerit kuorineen ja tein metritavarakuoresta uudet ja vedin uudet vaijerit vaihtajille. Käytin myös ohjainlaakerin auki toisen kerran pyörän historiassa ja totesin kaiken olevan edelleenkin kunnossa. Cane Creekin tuote on laatutavaraa. Ei muuta kuin pintatöhnät pois, laakereiden päällipuolinen putsaus, emäputken siistiminen, uudet rasvat pintaan ja paketti kiinni. Vanha keskiölaakeri, edullinen Truvativ GXP, oli jo hivenen karkea laakereiden liukujen osalta. Joten uusi samanlainen tilalle. Olen käyttänyt tätä samaa halpis-GXP:tä niin Scandalissa kuin Highballissakin. Scandalissa laakerilla ajoi n.2500km kunnes sormin pyörittämällä tuntui karheutta. Highballin raamissa ensimmäinen kesti n.3000km ja tämä toinen reilun 4000km. Tiedä sitten mitä ne viisi-kuusikertaa kalliimmat keraamiset versiot kestäisivät? 

Rungon suhteen hymistelen edelleen tyytyväisenä. Putsasin pinttyneet paskat pois ja vahasin pinnat. Onpahan puhdistaminen hitusen helpompaa sitten tositoimien jälkeen. Kiekkopuoli on edelleen vähän vaiheessa. Tällä hetkellä ajelen Kimmon lainaamalla takakiekolla ja vanhalla pikalinkkumallin etukiekolla. Talvella kuumottelin kuitukehiä mutta näitä rahareikiä on riittänyt ja tässä vaiheessa sunnitelmat kohdistuvat hivenen edullisempaan vaihtoehtoon. Niistä sitten aikanaan lisää, kun ovat ajankohtaisia asioita.

Huoltosessiot veivät muutamana iltana yhteensä viitisen tuntia aikaa, kun mikään kiirekkään ei asialla ollut. Eikä tuo mitään vastenmielistä hommaa ollut, päinvastoin. Nyt on kalusto valmiina viikon päästä tapahtuvaan maastokauden avaukseen. Tosin päällirenkaat menevät vielä sitä ennen vaihtoon. 

Shimano XT:t ovat toimineet moitteetta.


XX-kampisetti on osoittautunut erinomaiseksi hankinnaksi.


Uusi qring-ratas odottamassa asennusta.

Kapea q-faktori on ollut oikea valinta.

Rotor Q-ringit naitettu XX-kampeen.

Matalahko Highballin keskiö yhdessä näiden kampien kanssa on  kivikkoisimmilla pätkillä suunnannut osumaa kampien päähän. Mutta eipä nuo ole olleet moksiskaan.

Noin kymppitonnin ajettu ratas. Itseasiassa yllttävän vähän se on kulunut, urien muoto on edelleen hyvin sama uusien kanssa, hampainen viisteet ovat pyöristyneet.

Aikanaan Scandaliin hommattu X9 takavaihtaja, todellinen sotaratsu. Tällä on veivattu n.13000km, rissapyörät on vaihdettu välillä ja alempi on nytkin loppusuoralla.

Truvativ GXP-keskiö, edullinen mutta ei mikään maailman kestävin.

Valmiina testilenkille.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti