sunnuntai 19. tammikuuta 2014

TG-2:n pakkaskestotestit jatkuvat

Jatketaan tammikuun tutuksi tulleella lausahduksella: pakkasia pidellessä. 
 


Ainoa lohtu tässä reilun viikon kestäneessä kireässä pakkasjaksossa on se, että aurinko on paistanut ja päivisin on saanut kertakaikkiaan huikeita kävelylenkkejä tuolla raitilla. Jos vain on tarjennut. Olympus TG-2 on joutunut todelliseen pakkastestiin. Hyvin se on pelannutkin vaikka mittarissa on ollut yli -25 lukemiakin. Joten tutuksi tulleelta lenkkireitiltä olisi jälleen tarjolla jokunen kuva ihmeteltäväksi. Toivotaan että kelit alkaisivat hiukan lauhtumaan, että pääsisi harrastamaan hikiliikuntaakin ulkona. Jos ei muuta, niin tyhjään talon katolta lunta paremman puutteessa. Tänään jo tein nille lumimassoille tilaa tunteroisen verran ja hyvästä hikitreenistä se kyllä kävikin.

 

 


 








torstai 16. tammikuuta 2014

Haibooli

Paketteja on risteillyt suuntaan ja toiseen viimeisten viikkojen aikana. Isompaa ja pienempää. Yhdestä isosta kuoriutui tämmöinen muovinen juomapullotelineen pidin (kiitti Köpi termistä!).

Eli kyseessä on Santa Cruz Highball Carbon 29" HT
 

Tällä ajo on kuulemma täynnä vauhtia. Minun tapauksessa voi tietysti olla myös vaarallisia tilanteita. Saas nähä, miten asian laidan on. Ehkä se on kumminkin kuskista kiinni. Miksi sitten päädyin nimenomaan tähän raamiin?

Muutama kriteeri oli etusijalla ylitse muiden: kierteellisellä keskiöllä varustettu kevyt kuiturunko, jonka mitat olisivat kohtalaisen lähellä Scandalin mitoitusta. Eikä haitannut, vaikka ohjainlaakerin speksi olisi juuri sama kuin Scandalissa: S.H.I.S. ZS 44/28.6 - EC49/40. Hirveästi ei ole haitanneet myöskään Kimmon hehkuttavat kokemukset omasta Highballistaan. Yleensä se mies on poistunut tonteilta ihan kiitettävän rivakasti ja viimevuonna löytyi hänellekin ilmeisen optimi runko käskettäväksi. Koetin suhtautua rungonvalintaprosessiin viileästi riippumatta näistä mielikuvista. Aika hyvin siinä onnistuinkin, kyllä siihen muutama viikko meni aika intensiivistä speksausaikaa.

Vaihtoehtoja?
Ensimmäiset seikat täyttyivät Storckin Rebel Ninessä ihan hienosti. Paino n. 1.2kg ja brittikeskiöllistä versiotakin vielä löytyi v.2012 mallista. Uudemmissa olikin sitten jo pressfit-keskiö. Kuumottelinkin sitä melkoisesti, kunnes runkogeometrian tarkempi tutkiminen paljasti, että Rebel Ninen keskiö oli korkeammalla kuin esim. tämän Cruzin. Sitä ominaisuutta en erityisesti kaivannut, varsinkin kun kokeneempien neuvot kehoittivat mieluummin matalemman keskiön suuntaan paremman tasapainon ja ajettavuuden nimissä. Sittenpä olikin hiljaista. En löytänyt uutterasta netin selailusta huolimatta muita vaihtoehtoja, kuin Santa Cruzin.

Tästä mä tykkään. Saat avattua, huollettua ja vaihdettua kotipajalla.

Tapered-mallin ohjainlaakeri, kuten Scandalissakin: yläpuoli
1'1/8" ja alapuoli 1.5"


Highballissa nämä kriteerit täyttyivät täydellisesti. Mitoitukseltaankin runko on varsin liki 18" Scandalin runkoa, mutta esim. loivempi keulakulma parantanee meikäläisen etenemiskykyä entuudestaan. Runko on tietysti jo materiaalinsa puolesta jäykempi, mutta myös pidempi satulaa kohti kulkeva runkoputki tuo taatusti jäykkyyttä lisää. Tosin satulaputki on sitten pikkaisen ohuempi ja näyttäisi nuo takahaarukan viistoputketkin olevan melkoisen ohkaisia Highballissa. Tällä haettaneen eloa pikkaisen siihen muutoin koettavaan umpijäykkyyteen.





Scandal Highball
top tube 602mm 610mm
seat tube 457mm 495mm
head angle 72° 70,5°
seat angle 73,0° 73,0°
bb height 300mm 305mm
head tube length 105mm 100mm
chain stay length 444mm 439mm


Osat paikalleen ja menoksi?
No ei aivan. Eihän se ikinä mene ihan niinkuin elokuvissa. Uusi satulaputki piti siis hommata, kun Scandal söi 31,9 millistä ja tämä uusin tulokas 30,9mm putkea. Minä kun tykkään Thomsonin alumiinista, niin eipä siinä ollut muuta kuin tilata hyväksi koettua tavaraa sopivassa koossa. Samaan pakettiin ruksittiin myös saman pajan satulaputken kiristin. Tosin rungon mukana tuli SC:n oma sellainen, joten katsotaan nyt ensin onko siitä mihinkään.

Ei kaiken kevein, mutta asenna ja unohda -ratkaisu
Vanha sotaratsu, Gary Fisher HiFistä peräisin oleva Fox 29 RL sujahti paikalleen ilman mitään muutoksia. Tosin halusin SC:n runkoon oman ohjainlaakerin ja näin Scandaliin jäi Hopen loistava sellainen - ihan sitäkin ajatellen, että jos joskus haluankin siirtää Foxin takaisin Scandaliin, niin siitä ei tule mitään erityistä operaatiota. Voimansiirto meni heti uusiksi lukuunottamatta kampisettiä. Sen päivitän jossain vaiheessa SRAM:n XX:ään, jolloin Rotorin rattaat siirtyvät niihin kampiin ja Scandal saa takaisin X9-kammet XX-rattain. Näin näitä puljataan ees ja taas! Polkimiksi tilasin Shimano XT:t, kokeillaan nyt niillä miten homma luonnistaa. XTR-versioiden kestävyydestä on huonoja viestejä, viimeisin taisi olla eilen Jaakon viesti Kokkolan suunnalta, että polkimen runko repesi kesken lenkin. Ei vaikuta hyvältä kyllä, täytyy toivoa että XT:t olisivat paremmat.

Uusi pakka ja uudet ketjut odottavat asennustaan. Vaihtajat siirtyivät Scandalista nyt aluksi Highballiin. Sitten kun X9 takavaihtaja alkaa antautua, vaihdan sen XO type2:een. Scandaliin himottaisi rakentaa 1x10 vaihteisto, joten siihen ei sitä etuvaihtajaa sitten tarvisikaan. No, katsotaan nyt mitä sen kanssa tulee lopulta tapahtumaan. Vai lähteekö Scandalkin kiertoon? En tiedä.

Ohjaamo onkin sitten taas arvoitus. Scandalin viimeisin versio sisälsi reilun 60cm leveän 15mm risertangon ja kiertovaihtajat. Tämä vaikutti oikein hyvältä, mutta Highball sai nyt aluksi varaosahyllystä löytyneen kuitutangon eli Syntacen Vectorin. Vaihtajat ovat liipasinmalliset X9:t ja grippeinä Lizard Skinsin North Shoret. Stemminä on Thomsonin X4, 100m versiona. Saas nähdä osoittautuuko se liian pitkäksi, voi nimittäin olla että aavistuksen pidempi horisontaalimitta tulee vaatimaan 90mm stemmin. Tällöin pitää sitten melkein hommata risertyyppinen hitusen leveämpi kuitutanko. Mutta kokeillaan ensin tuolla setupilla. Jarrut siirtyivät tietysti, Hopen Race X2 Evot ovat olleet aivan loistavat jarrut, eikä ole tarvinnut tuskailla säätämisien kanssa puolta minuuttia pidempään. Jarrupalat vain menevät vaihtoon jahka varsinainen maastokausi alkaa.

Narujalka tarvii pelastusrenkaan!
Pari vuotta käytössä ollut X9 takavaihtaja

Neljä vuotta käytössä ollut ja hyvin asiansa ajanut FOX F29 RL



Thomsonin X4 - asenna ja unohda
DT Swissin 12mm läpiakseli

Erinomaiset Hopen Race X2 Evot

Titaanipultit kestävät ja ovat myös kevyet
Mitäs sitten?
No ei tuolla vielä pötkitä pitkälle. Nimittäin kiekot puuttuvat. Scandalissa alla pyörineet Kimmon tekemät ZTR Crest/Hope Pro Evo II / DT Compit löysivät uuden kodin. Duster-kehäiset eivät taasen käy, kun Highballin takanapa pitää olla 142mm ja läpiakselimallia. Siihenpä ei perinteistä pikalinkkunavallista kiekkoa asennella. Tai olisi ne Crestit asennettu, kun olisin hommannut erillisen sovitteen. Mutta kuten todettua, päätin luopua niistä tässä kohdassa ja panostaa DT240s napojen ympärille rakennettuihin versioihin. Kiikarissa ovatkin jo uudet, vielä pikkaisen kevyemmät kiekot. Niistä sitten myöhemmin kun asiat alkavat taas realisoitumaan.

Renkaita on vino pino varastossa, sitä pitää vielä sitten miettiä, että lähtisikö tässä kohdassa litkumaailmaan. Kovastihan ne kuskit niitä kehuvat, jotka ovat niihin siirtyneet. Aivan ongelmattomia eivät nekään ole, siitäkin on kosolti huonompiakin kertomuksia. Mutta katsotaan sitten kun sen aika on. Siihen asti pidellään pakkasia ja ajellaan sisäpyörää spinninkisalilla. Rullilla kun ei voi ajaa nyt kun ei ole sitä kapearattaista ajokkia. Toivotaan, että kelit lauhtuisivat ja pääsisi taas ladulle. Yläkroppa tykkäsi edellisestä hiihtokuurista ja luulenpa että hyvää se tekee jatkossakin.

Siihen asti, näihin kuviin ja tunnelmiin o/






tiistai 14. tammikuuta 2014

Pakkasen säilömää valoa

Jatketaan näiden talvikuvien tunnelmissa, muutakaan ei juuri tällä hetkellä tapahdu. Tai tapahtuu, mutta paketit ovat vielä liikkeellä kohti Kuusamoa...niitä odotellessa keskitytään sisäiseen Zeniin ja haetaan mielen tasapainoa ja tyyneyttä. Kohta meinaan alkaa taas se vouhotus, kun partsia puretaan paketeista ja naama on virneessä kuin pikkupojalla o/

Kuusamo, 14.tammikuuta 2014, pakkasta -17° ja auringon valoa parisen tuntia päivässä, valaa uskoa siihen että parin kuukauden päästä on jo kevättalven huippukelit käsillä!















Ja lopuksi kuva tästä pöhköstä kaveristamme Tellusta, joka ei kirveelläkään suostu katsomaan kameraan :)

En kato vaikka taivas putoais niskaani!