sunnuntai 14. joulukuuta 2014

Varustelua

Lokakuussa lähti liikkeelle kuudes talvipyöräilykausi. Kuusamossa asustavana pyöräilijänä talvikelejä riittää 6-7kk eli lokakuusta huhtikuun alkuun. Senkin jälkeen kelit voivat olla välillä hyvinkin kylmiä, kesäkuussa on usein jopa kylmempää kuin huhti-toukokuun taitteessa. Varusteilla on tällöin väliä. 

Kerrospukeutumista
Yhtälailla ajokaluston kehityksen kanssa olen koettanut pitää huolen siitä, että valikoimista löytyisi mahdollisimman kattavasti ajovaatteita. Pukeminen alkaa tietysti ajohousuista eli alle tulevat lyhyet kesämallin henkselihousut. Aluskerrastona ovat palvelleet Ullmaxin micro-setit. Talviajohousuina käytän Vauden housuja +5...-5 kelissä ja sitä kylmemmissä sitten Helin synttärilahjakseni mittojeni mukaan tekemiä talviajohousuja. Vastaavat siis kuin nuo Kimmon ajohousut. Materiaalit löytyivät Suomen Urheiluareenan kautta.   Ylävartaloon löytyy lisäksi Ullmaxin Merino-poolopaita, jota käytän kun mittari alkaa lähennellä -10 astetta. Aluskerrastojen päälle puen yleensä Bioracerin valmistamista seura-asuistamme pitkähihaisen ajopaidan (verkkaritakkityyppinen) ja sen päälle vielä talviajotakin. 

Päähän kypärälakki ja hiihtolakkina kaupattu päähine. Kaulaan tulee sitten putkihuivi, josta toinen puolisko on ohutta kangasta ja toinen fleeceä. Keväällä ohuempi kasvojen eteen pölysuojaksi, talvella fleecepuoli suojaamaan kylmältä ilmalta. Tarvittaessa hiihtolakin sijaan pipo, jos pakkasta on -10 tai enemmän. Yleensä en kyllä edes aja juuri tuota kylmemmässä kelissä lenkkiä. Päähän sitten kypärä. 

Jotkut kohottelevat tässä kohdassa kulmiaan, että kaverihan pukee kampetta kuin miseliinimies. Totta. Meikäläinen on vain sen verran kylmän arka, että kerroksia pitää olla. Meidän talviajaminen kun on nimenomaan kevyenliikenteen väylien ja tienlaitojen ajamista, niin yläkroppa on varsin staattisessa asennossa päinvastoin kuin maastossa. Tosin tarkeneminen on erittäin yksilöllistä. Eräs kuumakalle ajoi taannoin t-paidalla ja talviajotakilla porukkalenkkejä ja oli ihan tyytyväinen kovemmissakin pakkasissa.Mitä nyt juomatauoilla hoputti porukkaa liikkeelle!

Kengät, lasit ja kintaat
Vielähän tästä kattauksesta puuttuvat jalkojen, käsien ja silmien suojaus. Aloitetaan jaloista. 

Olen ruvennut käyttämään talvikaudella pitkävartisia, pohkeet peittäviä sukkia. Nimittäin tuntuu siltä, että paremmin suojattu pohkeen seutu edistää jalkaterän pysymistä lämpimämpänä. Aiemmin ajoin nilkkapituisella puuvillasukalla ja kylmä meinasi tulla. Tosin suurimmat syylliset asiaan olivat maastokengät, jotka ovat juuri sopivan napakat kesäkäytössä. Talvella ajokengät saisivat olla numeroa ellei kahtakin isommat, jotta jalkaterällä olisi tilaa liikkua ainakin varpaiden osalta ja toisaalta jalkoihin voisi tarvittaessa pukea kahdet sukat. 

Niinpä jalkateräni eivät ole voineet kovinkaan hyvin talviajossa. Kesäajokengän päällä olen käyttänyt tähän asti sukka + karvavuorisuoja -virityksiä, joiden avulla kokonaisuudesta on tullut siedettävä. Kyllä silläkin yhdistelmällä on  pärjännyt aina tuonne -5 lukemiin, mutta siitä kylmemmässä varpaita on  jossain vaiheessa alkanut palelemaan. Toinen haittapuoli tässä on ollut sukkien ja suojien virittely kenkien päälle. Rasittavaa äherrystä ennen jokaista lenkkiä. Hiki tulee ja hermot menee. Hyvä puoli tässä yhdistelmässä on ollut se, että kesäkengät on suunniteltu hengittämään ja päällivuoraukset päästävät "sukkamehun" pois kengästä.

Olenkin miettinyt tätä ajokenkäasiaa jo viimetalvesta lähtien että miten tuon asian voisi hoitaa paremmin? Ennenkaikkea, miten saada jalat tarkenemaan kovemmissakin pakkasissa? Muutama vaihtoehto on ollut tarjolla. Joko hommata isommat kesäajokengät, uusia karvavuorisuojat ja jatkaa entiseen malliin. Tämän yhdistelmän kanssa voi käyttää esim. kertakäyttöisiä lisälämmittimiä, jotka laitetaan kenkään tai kengän ja karvavuorisuojan väliin. Kuusamo GT:n sadan mailin rykäsyssä käytin tätä viritystä hyvällä menestyksellä. Himotalviajajat investoivat sähkölämmittimiin ja naureskelevat tällekin tekstille, jos erehtyvät moista edes lukemaan. Varpaat kuulemma tarvittaessa kiehuvat niillä vermeillä. En ole kuitenkaan itse lämmennyt tälle vaihtoehdolle. Ehkä se on tyhmyyttä? Mene ja tiedä.

Sitten on vaihtoehtoina erilaiset talviajokengät. Nyt sitten tarkkana. Pyöräilyvaatteiden ja kenkien valmistajat suunnittelevat talvituotteitaan alueille, jossa puhutaan hivenen erilaisista oloista kuin napapiirin alueen talvesta. En ole ollut tähän asti mitenkään vakuuttunut tarjolla olleiden talviajokenkien kyvystä suojata jalkojani Kuusamon talvikeleissä. Materiaalit ovat pääasiassa erilaisia teknisiä kalvopintoja yms. jotka kyllä suojaavat märältä ja tuulelta, mutta eivät niinkään pakkaselta ja viimalta. Samoin olen epäillyt niiden hengittävyyttä. Muutaman viimetalven aikana on kuulostanut siltä, että ilman Northwaven Celsius Arctic GTX:iä ei ole voinut ajaa talvilenkkejä. Viimeaikoina kehuja on tullut Laken MXZ303:lle sekä toisaalta läskipyöräbuumin myötä 45 Northin Wölvhammereille. Pitkään pohdiskelin ja makustelin mille alkaisi. 

Lopulta päädyin hankkimaan talviajokengät ja valinta osui Laken 303:iin. Hivenen ennen päätöstäni Heli hommasi vastaavat kengät, mikä tuki omaakin päätöstä. Ajattelin niin, että nahkakenkä olisi kuivan pakkastalven oloihin toimiva, kunhan vain huolehtisin kengän riittävästä koosta. Mittailinkin koipeni huolella ja yllätyksekseni mittanauha osoitti vasemman jalan olevan huomattavasti leveämmän kuin oikean. Vasemman koko olisi 44 ja oikean suurinpiirtein 42,5. Ilmeisesti holvikaari on laskeutunut vasemmassa jalkaterässä. Jolloinka päädyin valitsemaan kooksi Laken mitoituksista 44 widen, joka olisi normaalia kokoa reilun sentin leveämpi. Kiitokset vaan Oulun Special Bikelle kaupoista! 

Vielä en osaa sanoa näistä muuta kuin että ensitestissä -3 asteessa jalkaterät pysyivät erittäin lämpiminä. Hivenen kummalliselta ne tuntuivat verrattuna kesäajokenkiin, joissa on erittäin jäykkä hiilikuitupohja. Tietenkin nämä ovat painavemmat, massiivisemmat ja pohjat joustavat. Mutta samalla kuitenkin erittäin paljon tukevammat, jalkaterät pääsevät liikkumaan kengän sisällä, jalat ovat luonnollisessa asennossa kun tilaa on riittävästi ja varvastilaa on reilusti. Boakiristysmekanismilla tiukkuuden saa säädettyä kyllä juuri niin napakaksi kuin haluaa. Jahka saan lisää kokemusta niin palaan tarkemmin asiaan.




Ainakaan pohjasta ei kylmä pääse hohkaamaan


Investoin syksyllä uusiin silmälaseihin ja samalla otin käyttöön myös piilolinssit. Viime keväänä alennusmyynnistä hankkimani Blizin Proflip small face -visiireille on siis tullut käyttöä. Ei voi kuin kehua talvikäytössä. Suojaavat lumisateella ja tuulella sekä antavat pakkassuojaa silmille. Ja tokihan sitten visiirit toimivat ladullakin hiihtohommissa. Vaihtoehtoisina laseina käytän sitten Blizin Motion plussia. Kaikenkaikkiaan on huikean hienoa, että ylipäätänsä näkee hyvin lenkilläkin ja silmät ovat hyvin suojatut.


Perinteet kunniaan
Kaikesta tästä teknisestä hifistelystä onkin hyvä sitten palata takaisin perusasioiden ääreen. Nimittäin kaikista talviajamiseen liittyvistä varusteistani kaikista toimivimmat, parhaimmat ja mieluisimmat valmisteet ovat äidin kutomat lapaset ja paikallisen S-raudan valikoimista löytyvät teddyvuoratut nahkakintaat. Unohtakaa ainakin kaikki maantienlaitaa talvella ajavat sormikas ja lobster -yms. viritykset. Lapaset ja nahkakintaat voittavat ylivoimaisesti kaikki muut käsineet. Maastossa ja talvipoluilla ajaville em. vaihtoehdot voivat toimiakin. Tienlaidassa mikään ei voita tätä yhdistelmää. Ei mikään.


Voittamaton pari talvilenkeille tienlaidassa




5 kommenttia:

  1. Kiitti ajokenkävinkistä! Samaa mieltä vanttuista ja kinttaista. Ehdottomasti paras vaihtoehto talvella! :-)

    VastaaPoista
  2. Tuli tästä jutusta mieleeni jokusen vuoden takainen Gardan reissu. Olimme Nalinin kaupassa ostamassa ajokamoja ja kaupan rouva selitti kovasti, kuinka ostamani takki on totinen talvitakki - käytän sitä kun on kylmempää kuin +10... Pikkupakkasella kun laittaa alle ohuen merinovillapaidan ja hyvin ohuen fleecen, niin tarkenee mukavasti. Talviajokenkiä en olekaan vielä hankkinut, Sidin kesätöppöset, Assoksen Fugu-sukat (löysin jostain järjelliseen hintaan) ja neopreeniset suojat riittävät ainakin nollan nurkilla puolitoista tuntia. Jos talviajo alkaa houkuttaa enemmän, niin pitää miettiä varsinaisia talvitossuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toinen vaihtoehto on reilumman koon kesäkengät + Sportfiren karvavuorelliset kengänsuojat. Tarvittaessa siihen väliin vielä paksu sukka ajokengän päälle. http://www.miastore.fi/tuote/pyoraily/tuote/126-maantiepyorakengan-suojus-vuorillinen-818/

      Poista
  3. No nyt on varusteet kohillaan! Ja sillä kokemuksella, mitä meidän taloudesta löytyy talvipolkujen ajamisesta, niin komppaamme kovasti tuota rukkasten ylivoimaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuo rautakaupan teddyvuorelliset kinttaat ovat näemmä niin kuumaa tavaraa, että saa olla lähemmäs -10 ennen kuin lapasille on tarvetta tienlaita-ajossa.

      Poista