torstai 27. maaliskuuta 2014

Kuoringin kierros

Jokaisella meistä paljon pyöräilevillä on jonkilaisia peruslenkkejä, joita voi heittää arkena ja jotka vievät aikaa korkeintaan parisen tuntia. Tässä kuvaraportin muodossa yksi meikäläisen peruslenkeistä, nimeltään Kuoringin kierros. Mittaa tälle asfaltti- ja sorateitä sisältävälle lenkille tulee n.37km kotiovelta kotiovelle, joten se on itseasiassa jo pisimmästä päästä peruslenkkivalikoimaani. Mutta mittansa takia sopii hienosti palauttavan ja rauhallisen lenkin reitiksi. Eturengas suuntaa Kuusamon keskustasta itään alkaen Muikkutietä pitkin, jatkuen Sossonniementienä, ohittaen lentokentän kiitoradan eteläpään ja jatkuen Kantokylän läpi, kääntyen lopulta takaisin kohti Kuusamon keskustaa Kuorinkijärven kiertävän soratien kautta. Lenkin loppuosalla ajetaan Kajavantietä takaisin Sossonniementielle, joka muuttuu jälleen Muikkutieksi katuvalojen alla.

Tänään oli jälleen upea kevättalven priimapäivä, aurinko räkötti täydeltä terältä ja lämpöä oli pari plusastetta. Tuuli oli kuitenkin kohtuullisen navakka kuusamolaiseksi maatuuleksi. Tuskin se kuitenkaan erosi normaalista oululaisesta tuuleskelusta. Aurinko lämmitti joka tapauksessa sen verran paljon, että tienpinnat sulivat suorastaan silmissä. Soratietkin alkoivat mennä puhki jääpaltteesta aurinkoisimmilla paikoilla.

Oli tässä lenkissä muukin tarkoitus. Postipekka nimittäin kiikutti toissapäivänä uuden kuitutangon cruziin. Olin vakuuttunut lowriser-tangon soveltuvuudesta ajoasennolleni ja tilasin Merlin Cyclesin kevätalennuksesta 690mm leveän Eastonin EC70 XC Carbon lowriserin hintaan 84€ toimituskuluineen. Digitaali näytti painoksi 158g joten kyllähän se oli mukava asennella paikoilleen entisen, suorastaan ankkurin painoisen, 630mm levyisen ja 348g painavan Eastonin EA30 lowriserin tilalle. Taisikin olla samalla yksi halvimmista vajaan parin sadan gramman painonpudotuksista mitä oli vielä tästä kokoonpanosta otettavissa. Kymmenen kilon kieppeissä kun 100€ / 100g:kin alkaa olla jo kohtuu edullinen hintapainosuhde. Nyt saatiin aikaiseksi siis 84€ / 190g. Hittolainen. Jokohan sitä joutuu keskittymään tästä eteenpäin omien rasvagrammojen tiputtamiseen?!

Easton EC70 XC lowriser 690mm, paino 158gr.

Joka tapauksessa heti ensimetreistä lähtien tuntuma oli erittäin hyvä. Kolmen polkaisun jälkeen ajattelin "nyt on hyvä ajoasento". Enpä olisi uskonut, että näinkin leveä tanko olisi niin paljon parempi entistä. Kuten niin monella muullakin, niin minullakin on näiden ajotankojen kehityskulku tullut kapeammasta leveämpään. Ysärillä ajettiin suoralla ja erittäin kapealla tangolla, olisiko reilu viisikymmentä senttiä ollut niiden tankojen leveys. Muistan kun kavensin neljä vuotta sitten hankkimastani GF HiFistä tangon samantien 59cm:iin. Ja nyt ollaan kymmenen senttiä leveämmässä versiossa. Tosin tähän se saa jäädäkkin, nimittäin pyörä ei sovi kohta säätämön oviaukosta ulos, jos vielä menee asentamaan leveämpää tankoa! Ajotuntuma oli siis oikein hyvä. Putkelta ajo oli entistäkin helpompaa, mutta myös perusasento tuntui paremmalta.


Leveältä näyttää ja onkin sitä, mutta tuntuu sopivan hyvin.



Nimittäin leveämpi tanko pakotti yläkroppaa aavistuksen eteenpäin ja matalemmalle, jolloin kyynärkulma kasvoi hivenen ja luontaista joustoa tuli torsoon sitäkautta selvästi lisää. Epätasaisuudet tuntuivat entistäkin vähemmän häiritseviltä. Otteen ollessa tangon päässä tuntui ikäänkuin tanko olisi hivenen jopa joustanut. Tuskin se sitä teki, mutta kyynärkulma loi sen lisäjouston. Aika näyttää minkälainen tuo on sitten poluilla. Ohjaus on nimittäin 100mm stemmillä nyt erittäin rauhallinen. Onko se sitten liiankin rauhallinen niin en tiedä. Voi olla, että sentin lyhyempi toisi pikkasen lisää äksöniä ohjaukseen. Alamäkiin tuo on varmasti pouluillakin erittäin hyvä. Siihden saadaan vastaus viimeistään kesään mennessä. Nyt totutellaan perusajamiseen.

Tässä kuitenkin näitä maisemakuvia päivän lenkiltä.

Asfaltin pinnat sulavat vauhdilla myös näillä syrjäisemmillä tieosuuksilla

Sielähän se meikäläisen unelmamökki on mäntyjen keskellä.
Lieneekö entinen navettarakennus, näitä on joka puolella Kuusamon palkisia. Kertoo siitä, että sotien jälkeen joka talossa oli vähintään yksi tai kaksi lypsävää. Täällä Puutteenkylässä on ollut ilmeisesti enemmän, nimikin kielii jo siitä, että elanto on ollut lujassa. Nykyään tällä alueella on taimitarha ja ympärillä oleva kylä on varsin elinvoimainen.
Jaapanlahti vasemmalla, Kenttälahti oikealla. Kuusamojärven vesistöjä.
Siis Jaapanlahti...
..ja Kenttälahti.
Idyllinen paikka kesällä.
Kuusamon keskusta on horisontin takana.
Raatesalmen vanhoja peltovainioita oikealla.
Vauhdin hurmaa...
Kantokylästä, olen ottanut lukuisia kuvia tästä maisemasta. Aina se jaksaa sykähdyttää kohdatessa.
Entisiä peltosarkoja.
Asfaltti päättyi ja reitti kääntyi kohti Sossonniemen kärkeä soratielle. Talviolosuhde palasi tielle.
Nämä kuvat ovat Kuoringintien varrelta, soraharjumuodostelmia jotka ovat jääneet jäljelle, kun soratiet on aikojen saatossa rakennettu. Kesällä alueella on kivirakkoja.
Jälkiä hangella.
Nippa nappa riitti kärkikolmion varsi tänä talvena. Lunta on reilusti ja risteysalueet ovat moninpaikoin kirkkaasta auringonvalosta täysin "pimeitä".
Kuten tässä, reitti kääntyy vasemmalle Kajavantielle kohti Kuusamoa.
Kuohuahon asutusta, pientä kinkamaa edessä...
Saman kinkaman länsipuolta, Purnunsuo horisontissa
Purnunsuon peltoaukeita.
Reitti saapui takaisin Sossonniementielle ja Kuusamon lentoaseman kiitoradan eteläpäähän.
Tästä on matkaa keskustaan vajaat viisi kilometriä.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti