perjantai 7. helmikuuta 2014

Tsen ja minä

Uskokaa tai älkää, mutta meikäläisen hermoja koetellaan taas.

Juu olen :)

Onpa yllättävää! Mutta ihan oikeasti, miksi ihmisen pitää olla URPO? Miksi se innostuu, höseltää ja sitten jää jotain huomioimatta? No siksi, että se on ihminen. Siksi, että se innostuu jne.

Tämähän tuli todettua eilen illalla 23.00 maita tajutessani, että pajallani on uuden uutukaiset 29" kiekot, joissa on DT240s navat läpiakselimallisina. Takakiekossa ei ollut mitään ongelmaa, Haiboolissa kun tuli itse akseli rungon mukana. Urpoiluosasto kohdistuikin etukiekkoon. Omistamani etuhaarukka Fox 29 RL on pikalinkkumallin haarukanpäillä ja se taas vaati 15mm läpiakselimallin napoihin erilliset 9mm läpiakselimallin sovitteet. Juuri niin.

L ä p i a k s e l i -mallin. Urpo. Minä jätin sitten sen akselin tilaamatta.

"Tseniä tseniä"

Kyllähän se asia minulle tavattiin sähköpostitse ihan selkeästi ennen kuin menin tilaamaan, mutta kun innostuin. Eihän siinä muu auta kuin tilata akseli ja taas odottaa viikon vertanen. Mutta se ei nyt tässä rokassa makua happamoita. Laitetaan perinteisen mallin pikalinkullinen kiekko pyörimään siksi aikaa. Samalla saan lisäaikaa selvittää, lähteekö DT:n navassa oleva 15mm läpiakselisovite irti vääntämällä ruuvipenkkiä apuna käyttäen? Niin tuntuu moni uumoilevan, asiassa häiritsee vain hiukan se, että sovitteet ovat todella matalat ja sitä "vääntövartta" ei juurikaan ole. Sitten ihmetyttää nuo kierteenomaiset rihlaukset. Mutta ei kait siinä nyt pitäisi mitään kierrettä olla?

Hätiköityjä liikkeitä hillitsee tietoisuus siitä, että pehmeä alumiini ottaa osumaa helposti ja musta anodisointi (vai maalattuko lie) saa siipeensä joka nirhaisusta. Onhan se selvä että vuoden käytön jälkeen navat eivät näytä ihan uusilta, mutta ei niitä nyt kehtaisi uudenkarheina naarmia kovin helpolla.
Tässä 9mm läpiakselimallin sovite

Sama tapaus, ei tuota kaulusta kovin paljoa ole

Tseniä kaiveltiin jo tätä ennen, kun postipekka ehti käydä pimputtamassa ovikelloa pakettien kanssa. Koiranulkoilutuslenkki ajoittui pieleen ja parin viikon odotuksen jälkeen odotettiin 4h vielä ekstraa. Mutta nythän tässä odotellaan taas lisää, että mikäpä tässä...aaaargh!

Mullahan muuten hermot ovat olleet kroonisesti herkässä tilassa siitä lähtien kun sairastuin diabetekseen. Olenkin pahoitellut jo moneen kertaan läheisilleni että saatan olla välillä todella rasittava paskiainen. Kun hermo ei pidä ja happo kiehuu nollasta pohjaan sekunneissa. Ihan tosissani olen tämän asian kanssa, taitaa liittyä verensokerien vaihteluun sekin. Tunnistin tämän jo muutaman viikon jälkeen diagnoosin saatuani. Että sekin vielä..

Sitten kun sain paketit kotipajalle, hoksasin aika ilkeän näköisen repeämän kiekkolaatikosta ja kylmät väreet kulkivat selkäpiissä: uskaltaako tuota avatakkaan, jos ovat ihan solmussa?
Tuollainen repeämä kiekkolaatikon kyljessä ei näytä hyvältä
Onneksi osuma oli rajoittunut pahviin ja itse kiekot olivat ok. Kiekon kasannut tyyppi oli laittanut vielä lapulle pinnankireysarvot, joten kotimaan mestarit voivat sitten ihmetellä minkälaista lukemaa oma mittari antaa asiaan.

Harmoonista tyyneyttä on siis kaiveltu tämänkin projektin osalta ja varmaan kaivellaan vielä lisääkin. Tuskin se loppuu ennen kuin eka reissu on tehty! Tasapainoa toi kuitenkin omin silmin nähty ja käsin hypistelemällä koettu tietoisuus siitä, että uudet kiekot ovat nätit, kevyet ja laatunapoihin satsaaminen kannatti. Vaaka antoi yhtespainoksi 1547g (pelkät kiekot) joten kevyttä on. Renkaan asennus kehälle oli lastenleikkiä verrattuna aiempiin ZTR Cresteihin, joten siinäkin suhteessa vaikuttaa hyvältä.

Takakiekossa kapeampi Misukka, edessä RR. Takapakka puuttuu takakiekosta, etusesta jarrulevy ja napasovitteet pitää vielä saada vaihdetuksi.

Näistä kehistä ei ole kenelläkään tutulla kokemusta, joten pieni kysymysmerkki on minkälaiseksi osoittautuvat.

Sveitsiläistä laatua.

Tässä on nyt se 15mm läpiakselisovite, joka pitäisi saada pois ja 9mm tilalle. Kuten kuvasta näkyy, tuossa hahlossa on vähän tilaa ja naarmua on jo aiheutettu...
Kampea
Samaan aikaan tuli toinenkin paketti, josta kuoriutui SRAM/Truvativ XX kampisetti kapealla 156mm qfaktorilla ja 26/39 rattailla. Näitä tuli metsästettyä vuodenvaihteesta lähtien ja tammikuun alennukset poikivat viivan alle n.-45% alennuksen alkuperäisistä pyyntihinnoista. Ei huonosti. Tänään voisikin rakentaa voimansiirron loppuun, mukavahan se on nyt viritellä uusi kampisetti, keskiölaakeri, polkimet, ketju ja takapakka uudelle takakiekolle.




Näiden rattaiden osalta meinaan vain tehdä vielä sellaisen tempun, että nostan nuo originaalit roikkumaan varaosahyllyyn ja asennan tilalle X9-kampiin hommatut Rotorin qringit.

Että tämmöisiä vaiheita tällä erää, kyllä tämä projekti nyt on jo hyvällä mallilla. Kohta pääsee ajamaan ensitestit!






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti