sunnuntai 29. joulukuuta 2013

Inventointia

Vuoden viimeiset päivät tietävät jos jonkinlaista ynnäystä mitä erilaisimmista asioista. Varsinaista inventaariota on tullut itselläkin tehtyä perjantaina paikallisen rautakaupan lvi-osaston tuotteita laskiessa.

Varsinaisesti otsikko liittyy uuteen maasturiprojektiin. Alkuasetelma oli tuttu: Scandalista runko vaihtoon, komponentit uuteen raamiin paikoilleen ja menoks. Paitsi että ei se tule taaskaan näin menemään. Ei sitä oikein kehtaa käyttää tuhansia kilometrejä ajettuja osia uudessa rungossa. Joten komponenttispeksaus on jatkunut seuraamalla esim. nettikauppojen talvialennuksia, joista voi tehdä todella hyviä löytöjä tähän aikaan vuodesta.

Mutta mitä sitten pitäisi hankkia?
Uuden rungon satulaputki ja tolpan kiristin ovat halkaisijaltaan pienempiä, kuin Scandalissa, joten ne menivät ensimmäisenä ostoslistalle. Scandalissa olen käyttänyt Thomsonin Elite Inlinea, johon on voinut luottaa täydellisesti kaikissa tilanteissa. Reilusti slouppaavan jäykkäperärungon satulaputken ja rungon väliselle alueelle kohdistuu todella kovia voimia. Ihan viimeisiä grammoja ei kannata minun mielestä siinä kohdassa viilailla, varsinkin kun kuski ei ole ihan keijukainen. Satulaputken kiristimen eli klampin kanssa onkin tullut jo ihan riittävästi hölmöiltyä, kun sinänsä hieno ja värikoodiin sopiva Hopen tuote ei toiminut kuten piti. Tilasinkin moneen kertaan toimivaksi todetun Thomsonin klampin saman pajan valmistaman tolpan kaveriksi. Siihen se ensimmäinen "komponenttisatanen" sitten menikin (ja olisi maksanut reilusti enemmän ilman kausialennuksia).
Onhan se nätti, mutta ei tuohon ole kyllä luottamista!

Ohjaamon spekulointia
Ohjaamohan se on tietysti yksi mietinnän paikka. Scandalissa on monien vaiheiden jälkeen toimivimmaksi paketiksi muodostunut Thomsonin suoran 100mm stemmin parina 635mm leveä lowriser-tanko 20mm nostolla ja 5° taivutuksella (muistaakseni tuo asteluku noin). Mutta sama ei toimi välttämättä uudessa rungossa, vaikkakin mitat ovat hyvin lähellä toisiaan. Joten uskaltaako ja kannattaako tilata vielä ohjaamon osia, ennenkuin testailee niillä vaihtoehdoilla mitä kotivarastosta löytyy? Eipä oikein, varsinkin kun tankojakin on muutamia erlaisia, joilla testailla mikä toimisi parhaiten. Tykästyin meinaan lowriser-tyyppiseen tankoon kovasti ja luulenpa, että haluan ohjailla menoa sellaisella jatkossakin. Mutta sitä Eastonin jöötipainoista tankoa ei vaan voi käyttää uudessa projektissa, joten voi hyvin olla, että ainakin uusi tanko pitää hankkia.


Mikäli Scandalissa nyt oleva Thomsonin stemmi käy uuteen raamiin, niin se kelpaa kyllä siihen. Itseasiassa muuta en taida ihan äkkiä huoliakkaan. Stemmi on kuitenkin toinen varsin erityinen kohta, johon kohdistuu mitä erilaisempia rasituksia ajon aikana. Varastoista löytyy kyllä muita sopivan mittaisia sitten Scandaliin asennettavaksi. SRAM:n XO-gripparit siirtyvät tietenkin uuteen ohjaamoon ja Scandal saa siinä vaiheessa vanhat X9:t takaisin. Mietitään sitten sitä, että asennetaanko vaihtaja ainoastaan oikealle puolelle tankoa (eli siinäkin vaihtoehdossa olisi sitten oma projektinsa edessä :)). Lukkogripitkin saavat siirtyä vaihtajien mukana ja Scandal saa siinä vaiheessa sitten takaisin entiset Lizard Skinssin North Shoret. Niin tai näin,ohjaamoonkin tulee äkkiä menemään toinen satanen ja enempikin alennusmyynneistä huolimatta. Tarkkaan pitää seurata esim. fillari-tori.com:n tarjontaa. Sielä olikin hiljakkoin Eastonin lowriser-tanko ja 90mm Thomsonin stemmi edullisesti myynnissä, taisivat vain mennä samantien kaupaksi. Nopeat syövät hitaat!

Voimansiirron tilanne
Scandalin voimasiirrolla on nyt ajettu n.5000km (lukuunottamatta Rotorin rattaita) joten se jääkööt paikoilleen. Jolloinka uuteen raamiin pitää hommata keskiölaakerin lisäksi kampisetti. Rotoriahan se sinne huutaa. Tykästyin Storckkiin hankkimaani 3D maantiekampisettiin sekä Qrings-rattaisiin kovasti ja viime kesänä hankin Scandalin X9-kampiin Qringit koossa 26/38. Ei taida olla minun kohdalla paluuta pyöreisiin rattaisiin kovin äkkiä. Kyllä ne hyödyt olivat ihan selkeät nimenomaan mäennousukyvyssä ja silloin, kun ajetaan pidon rajamailla. Sielä ovaali ratas toimii loistavasti ja auttaa muutoin köpöjalkaista kuskia etenemään hivenen paremmin.

Miksi sitten pitää hankkia kampisetti (siis kammet rattaineen), eikö pelkät kammet riittäisi? Mitä ilmeisimmin ei. Nimittäin Rotor on uusinut tämän vuoden aikana sekä maasto- että maantiekampisettinsä ja maastopuolelle tarjotaan nykyään Rex-tuoteperheen vaihtoehtoja. Uuteen projektiin sopisi Rex 2.2 kammet ja rattaina varmaankin joku 26/38 -tyyppinen yhdistelmä. Pulttijako on vain Rexeissä 110/60 kun Scandalissa olevien edellisen mallisarjan qringien pulttijako on 120/80. Ellei nyt joku fakiiri osaa selvittää mulle jotain muuta, niin eihän nuo vanhat qringit käy uusiin kampiin. Mitäs tämä sitten meinaa?

No juuri sitä, että vaihtoehtona on hankkia Rotorin Rex 2.2 kampisetti (esim. http://www.bike-components.de myy hintaan 279€) sekä QX2-tuotekoodilla kaupattavia rattaita 28, 30, 32, 34 tai 36 piikkisenä. Ja näitä ei näytä tuosta kaupasta löytyvän edes tällä hetkellä, joten vaikeaksi menee. No jokatapauksessa rattaiden hinta lienee sielä 80€/kpl eli uudet Rex -sarjan kammet ja rattaat tulisivat maksamaan yhteensä 440€. Ihanaa.

Jos jostain löytäisi vanhemman mallisarjan XC2-kammet, niin sitten selviäisi niiden hankinnalla ja voisi siirtää Scandalin qringit niihin. Scandal saisi sitten takaisin ne X9:en maastoon ihan liian jymäkät 28/42 -rattaat. Mutta ne pelaavat kyllä soratieajeluissa sun muissa semmoiseissa ajeluissa. Eli, antakaapa vinkkejä, jos jostain löydätte näitä vanhemman mallisarjan Rotorin maastokampia, joihin nuo 120/80 -pulttijaon rattaat sopivat. Käytetytkin käyvät, jos ovat siistissä kunnossa. Mitään kolhiintuneita en ala käytettynä ostamaan.  


Korjaus 31.12.2013: No eihän tuo ylläoleva pidä alkuunkaan paikkaansa. Nimittäin tuo 120/80 -pulttijako on SRAM/Truvativ-kampisetteihin soveltuva ja Rotorilla ei ole tuolla jaolla olevia kampia lainkaan. Joten vaihtoehto kaksi voisi olla se, että hankkisin jonkun keposemman Truvativin kampisetin X9:n tilalle ja siirtäisin siihen qringit. 



Kuvassa maantiekampisetti, joka sekin odottaa hyllyssä mahdollista maantiepyörän runkoaan (kevät kun etenee, niin eiköhän se maantiepyöräkuume sieltä nouse esille..).


Kampihässäkän lisäksi keskiölaakeri on myös hankittavien listalla. Scandalin laadultaan korkeintaan tyydyttävä Truvativ GXP-keskiö ei todellakaan siirry mihinkään ja se pelaa vain Truvativin X9 kampien kanssa. Uusi SRAM PC 1091-ketju onkin jo odottamassa asennustaan. Sen tilasin jo aiemmin, kun piti hommata muutakin kampetta kotipajan huoltovarustepuolelle. Takapakka pitää uusia myös eli siinä on yksi lisäkohde hankittavien listalle. Kuvissa näkyvä valkoinen X9-takavaihtaja siirtyy aluksi uuteen raamiin, mutta mietinnässä on Type2 -mallin versio, jossa on uudistettu rakenne ja se pitää ketjun aina optimikireällä kovissakin rytinälaskuissa. Eihän se ole taas kuin seitkytviis lisää...pfhhhh....
Hyvin on pelannut X9, mutta kilsoja on tälläkin jo takanaan sen verran että vaihtoon tämäkin jossain kohdassa menee.

Entäpä polkimet? Scandaliinhan hommasin Lookin Quartzit ja vaikka ne ovatkin kevyet maastopolkimet, en ole koko aikana ollut täysin tyytyväinen niiden toimintaan. Lukitusmekanismi on tuntunut jotenkin omituiselta ja ennen kaikkea en ole "löytänyt" poljinta maastoajon nopeissa tilanteissa niin hyvin, kuin aiemmin käyttämiäni Crankbrothersin candeja. Ne olivat hyvät polkimet, paitsi että eivät kestäneet yhtä ajokauttakaan kun jo laakerit olivat väljät. Se lienee CB:n polkimien perisynti. Tarkistin tuossa Lookkien kunnon ja ei se ole kyllä häävi enää niissäkään. Lähes kahden vuoden ajot alkavat näkyä. Joten, kyllähän se meinaa sitä, että polkimet pitäisi uusia. Ja jos meinaan ajaa kahdella maastopyörällä jatkossa, niin hyvä olisi jos molemmissa olisi samat polkimet. Ei meinaan yksiä polkimia kehtaa veivata pyörästä toiseen ihan äkkiä. Tai en minä tiedä, siltä se ainakin äkikseltään tuntuu?

Mitä sitten vaihtoehtona? Vahvastihan se alkaa kuulostaa siltä, että jos haluaa yhdet hyvät, niin ne olisi sitten esim. Timen ATAC XC8 Carbonit. Painoltaan ne ovat n.290g. Lookin Quartzit uudistuivat mallisarjan osalta ja nyt maastoon kaupataan S-Track -sarjaa. Lippulaivamallit Look S-Track Carbon Ti:t ovat kuutisenkymmentä grammaa kevyemmät ja suurin piirtein saman hintaiset. Jostain vain tarttui silmiini kritiikkiä polkimien huonosta kestosta ja se ei hirveästi tuon hintaluokan kamppeiden osalta houkuta. Mutta, tuokin on sitten ajotyylistä ja maastoista kiinni.

Tokihan voisi katsoa sitten vaikka kaksia edullisempia polkimia. Vaikka sitten niitä Crankbrothersin malleja. Lookin S-Track racet:kin ovat järkevämpi vaihtoehto kuin nuo carbon-versiot. Pikkaisen painavemmat kuin Timet, mutta jo satasen edullisemmat. Niitäkin saisi kahdet noiden huippupolkimien hinnalla ja kuitenkin puhutaan kevyistä alle 300g/pari -painoluokan polkimista. Ja saattaahan se olla, että tässäkin kohdassa sillä painolla on jotakin merkitystä keston suhteen. Viimeisen päälle viritetyt hipo-polkimet kun eivät sitten välttämättä kestä rymistelyä kivikossa. Joten voihan se järki ja tyhjä lompakko jälleen jäähdyttää kummasti speksaamisesta kuumennutta kalloa. Jos sinulla on heittää hyviä vaihtoehtoja poljinrintamalta, niin tee se kommenttiosioon!

No joko se alkaisi riittää?
Kyllä se aikalailla alkaisi ja pitäisi riittää. Mulla on erinomaiset Hope Race X2 evo 2012 -jarrut, mitkä siirtyvät uuteen runkoon. Uudet jarrupalatkin odottavat asennustaan. Satulapuoli on vielä kunnossa, tosin lievää ahdistusta aiheuttaa se, että kättämääni Selle Italia XC -satulaa ei enää tehdä sellaisena, kuin nuo meikäläisen versiot ovat. Fylliä on vähennettyä ja minun persus ei siitä ole tykännyt (kun uudella mallilla kokeilin muutaman kuukauden ajaa). Joten jossain vaiheessa edessä on taasen se hanurilleni sopivan satulan metsästys. Pitäisi testailla varmaankin Prologon malleja, josko sieltä löytyisi jotain sopivaa. Sekin vaan on kallista hommaa etsiä passelia vaihtehtoa. Mutta mikä muukaan siinä auttaa?

Satula, joka sopii persukselleni erinomaisesti. Huono homma vain se, että tuota mallia ei enää saa mistään.
Kiekot löytyvät entuudestaan. Rospuuttoajalle on erinomaisesti karua käyttöä kestävät Bontragerin Duster-kehillä olevat kiekot, joihin pitää jossain vaiheessa päivittää vain paremmat navat. Nykyiset Shimanon perusmallit ovat kyllä ehkäpä huonoimmat, mihin olen törmännyt. Ei ne nyt sysipaskat ole, mutta ei paljon muutakaan. Tai täsmennetään niin, että takanapa on surkea. Etunapa kyllä pitää kutinsa ja huilaa hyvin.

Parempina kiekkoinahan minulla on Merliniltä tilatut, Ovaskan Kimmon uudelleen rakentamat, NoTubes ZTR Crest kehillä ja Hope Pro Evo II -navoilla sekä DT Competition pinnoilla rakennetut kiekot. Erinomaisen kevyet kiekot ja näköäkin piisaa värikoodauksen myötä. Miinusta tulee vain siitä, että nuo ko. kehät ovat aivan tautisen tiukat profiililtaan. Käyttämiäni Schwalben Rocket Roneja ei meinaa saada edes kotipajan optimiolosuhteissa paikoilleen ilman, että pöydällä on katkenneita rengasrautoja tai asentaja olisi menettänyt hermonsa. Joten kauhulla olen odottanut sitä, että milloin se ensimmäinen rengasrikko näille tulee?




Tämän vuoksi olen alkanut pohtia sitä, että mieluummin ottaisin vaikka hivenen painossa jälleen takkiin, jos saisin inhimillisemmät kehät käyttööni. Ja toisekseen, Hopen takanapa on ehkäpä maailman äänekkäin takanapa, kiitos julmetun isojen vapaarattaan hampaiden. Joten voisi tietysti ajatella hankkivansa jotkut toiset kiekot tulevan vuoden mittaan sellaiseen suorituskykyä vaativaan käyttöön. Siihen asti mennään kuitenkin noilla, ja pidetään takataskussa paria nippusidettä yms. muita välineitä, joilla se rengas saadaan kenttäoloissakin vaihdettua...

Että semmoisia mietteitä täältä synkeän sunnuntaikelin vuoksi sisätiloissa vietetyn speksauspäivän keskeltä. Todellisuudessahan tässä varmaan pitää kroonisen valuuttakriisin takia tehdä niin, että näitä osia hommataan "pala kerrallaan". Näistäkin läpikäydyistä osista tulee äkkiä julma summa kasaan. Eiköhän sillä loppusummalla pari uutta Jopoa ostaisi?! Kokonaisuus on taas valmis joskus. Mutta sehän se on tämän harrastuksen yksi suola. Sen olen ennenkin todennut.

Usein se tavoite ei ole se kaikkein tärkein, vaan matka kohti sitä tavoitetta.

2 kommenttia:

  1. Muutama gramma lisäpainoa ja ostat xt-polkimet. Edulliset, kestävät ja toimivat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, päädyin XT:n kun olivat vielä tarjouksessakin.

      Poista