maanantai 28. lokakuuta 2013

Mitäs olisi myytävänä?

Syksyn vaihtuminen talveen tarkoittaa perinteisesti sitä, että meikäläinen puntaroi pyöräilyharrastuksen menneitä ja tulevia asioita. Kalustoakin on tullut tarkasteltua.


Tulevaisuuteen tähtäävä päätös on tehty ja lähden toteuttamaan pitkäaikaista haavettani uudenlaisen kaluston suhteen. Huippuluokan maantiepyörä tulee joku päivä vaihtumaan huippuluokan cx-pyörään. Ensivuoden puolella tyttöni tulee myös ajamaan maastopyörällä ensimmäistä kertaa elämässään (pieni S tai XS-kokoinen hakusessa). Hän kun ilmoitti napakasti kesän touhujani seurattuaan, että "isi, minäkin haluan kokeilla!". Eiköhän ensi keväänä 16-vuotta täyttävä tiedä jo kohtuudella mitä haluaa kokeilla ja silloinhan on toimittava kun tuommoisia tulikomentoja annetaan.Joten isukilla riittää taas speksattavaa!

Koska olen pääsääntöisesti enempi tai vähempi persaukinen, hankinnat on tehtävä pidemmällä tähtäimellä. Lompakolleni on aivan liian hapokasta mennä ja ostaa nykyhintaluokan vehkeitä tuosta vaan. Niinpä jostakin on luovuttava, jotta uutta voi tulla tilalle. Päätös on tehty ja ostajakunnan puntaroitavaksi tarjotaan Storck Scenario C1.1 maantiepyörän hiilikuiturunko (sisältäen etuhaarukan ohjainlaakerin kera sekä satulaputken kiristimen). Sen lisäksi kaupan ovat Ksyrium Elite 2011 kiekot.

Muokkausta: Storckin runko ja kiekot löysivät jo uuden kodin!

Storckin taival Schermbeckistä Kuusamoon
Tilasin Storckin keväällä 2011 saksasta S-Techiltä, Saksan luoteisosasta läheltä Hollannin rajaa. Meinasi muuten mennä hermot odotellessa pyörää. Toimitus ei kestänyt mitenkään erityisen kauan jälkikäteen ajateltuna, mutta silloin tuntui kestävän iskuisuuden! "Ensisavut" ajelin huhtikuussa Hangasjärventien lenkillä (suu korvissa). Rungolla on ajettu siitä lähtien n.10 000km ja pyörästä on pidetty oikeasti huolta. Runko on kokoa 55cm ja paino on ilman heebeleitä 1148g. En kyllä muista, että onko paino Stiletto Aero etuhaarukan kanssa vai ilman, todennäköisesti ilman. Minulla kun on muistikuva, että etuhaarukan paino olisi 400g tietämissä? Mutta voihan se pirulainen olla yhteispainokin...joka tapauksessa ihan riittävän kevyt se on ja on osoittautunut erinomaiseksi ajotuntumaltaan. Runko on varustettu perinteisellä 68mm kierteisellä keskiöllä, haarukkana on Storckin oma Stiletto Aero. Koko on 55cm ja itse olen n.180cm ja pitkä jalkainen (89cm jalan sisämitta) - runko on ollut erittäin lähellä ideaalia minulle, olen käyttänyt 100-105mm stemmejä ja ajoasento on ollut kohdillaan. Runko on hieman slouppaava, eli vaakaputki on emäputken päästä maasta mitattuna n.80cm ja satulaputken päästä n.77cm. Vaakaputken mitta keskeltä keskelle on kokomitan mukaisesti 55cm. Tuolla käyttämälläni 105mm stemmillä tangon keskeltä satulaputken keskelle on mittaa 65,5cm. Akseliväli on n.99,5cm ja emäputken mitta on 14cm. Siinä näitä strategisia mittoja.

Kuvasta poiketen meikäläisen pyörä tuli mattapintaisella etuhaarukalla, syytä tähän en tiedä sanoa. Menoa se ei ole haitannut kuitenkaan millään tavalla.

Meikäläisen pyörän haarukka näyttää tältä

Pyörä oli pakattu huolellisesti keväällä 2011

Tässä kuosissa kisattiin kaudella 2012. Investoin silloin FFWD:n F4R kuitutuubit ja olihan ne mahtavat kiekot ajaa! Kiekot ovat jatkaneet matkaansa Törmäsen Rosan kisakiekoiksi ja todistettavasti niillä on ajettu lujaakin :) Tässä kuosissa puntari näytti 7.25kg lukemia. Ihan hyvin  Ultegran osasarjalla sekä alumiinisilla putkiosilla varustetulle pyörälle. Eli UCI-laittoman tästä saa ihan kätevästi.
Tällä setupilla ajoin mm. Syöteajon Oulu -Iso-Syöte - Oulu kesällä 2012, parin päivän aikana n.420km ja meno maistui erinomaisesti. Vaikka raami soveltuu kisaamiseen ja on erittäin jäykkä, ei se ole kuitenkaan epämukava tai hankala ajettava pidemmällä siivullakaan.
Tässä pyörä keväällä 2013, stemmi käännettynä enempi yläviistoon, jolloinka sain ajoasennosta hivenen pystymmän kuin kisa-asetuksessa. Kiekkoina originaalit Mavic Ksyrium Elite:t mallia 2011.






Eli jos kiinnostuit asiasta, niin ota ihmeessä yhteyttä joko blogin kautta, sähköpostilla taneli.kaakinen(at)sonera.inet.fi tai puhelimitse nolla neljä nolla - 5211 622. Uuden rungon hinta on S-techillä 899€ joten tämä lähtee puoleen hintaan + mahdolliset toimituskulut. Eli 450€, ei sen enempää. Ksyrium Elitet vaihtavat omistajaa 225€ hintaan, sisältäen pikalinkut ja Mavicin napasäätö- ja pinnatyökalun. Ja kaupan päälle kesän ajetut Continental GP4000S:t sisureineen.

Myöskin temporaami kaupan

Lisäys 29.12.2013: Ei ole enää, runko löysi uuden kodin Alavudelta!

Tässä olisi myös mainio aihio tempopyöräprojektille. Cannondale Slice Ironman vuodelta 2004. Ultegran keskiö 53/39 rattailla ja etuhaarukalla. Tästä piti tehdä tempopyörä, mutta nyt kun suunnitelmat ovat vaihtuneet niin toivottavasti tämäkin löytää uuden kodin. Rungon koko on 54cm. Hintaa 400€ + mahdolliset toimituskulut.









4 kommenttia:

  1. Kiva kuulla, että tyttö on kiinnostunut, ainakaan täällä JKL:n seudulla naisia ei kauheasti poluilla näy. Pyörää hankkiessa kannatta lukea fillarin pienten naisten pyöräketjua. Mun pyöriä saisi mieluusti koeajaa jos asuisitte lähempänä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä, tutustutaan aiheeseen. 163cm on pituus joten ei se kovin iso raami voi olla. Syksyllä oli yksi erittäinkin edullinen pyörä Oulun seudulla, mutta en alkanut hätiköimään asian kanssa. Talvi menee hänellä lautailun merkeissä kumminkin, joten tässä on aikaa tutkia asiaa. Jos rakentaa niin tietysti saa sellaisen kuin vain haluaa, mutta budjetti tahtoo silloin karata turhan korkeaksi. Monet "valmiit" paketit ovat taasen niin järjettömän painavia, että ei edes kehtaa sellaisia tarjota kokeiltavaksi..

      Poista
    2. Mä oon 162 cm, maastoajokit Spessun 6 vuotta vanha Epic on S-kokoa, se on ihan vähän turhan pitkä, Trekin naisten malli 1-vuotias Lush 15,5" juuri sopiva eli tuon kokoisia varmaan kannattaa lähteä etsimään jos tyttö ei talven aikana paljoa kasva.

      Poista
    3. Ei ihmetytä Spessun pitkänomaisuus, ne tuppaa ilmeisesti olemaan pidemmän sorttisia pelejä. Täytyy tutkailla mitä eteen tulee talven aikana!

      Poista