sunnuntai 16. kesäkuuta 2013

Levi24 / edition 2013 / osa II: startista seuraavaan aamuun


Mistä olikaan kyse?
Tapahtuman startti tapahtui siis perjantaina klo 18 ja idea oli varsin yksinkertainen: joukkueet ajoivat sarjasta riippumatta samaa n.9km reittiä 24h ajan niin paljon kuin kukin halusi. Hyväntekeväisyyspottia kerryttäneet firmasarjan joukkueet edustivat tapahtuman kirjavinta joukkoa. Mukana oli kaikensorttisia ryhmittymiä, jotka tulivat pitämään hauskaa ja varmaankin myös viettämään yhteistä aikaa tapahtuman merkeissä. Toki sielä ajettiin hurjastikin, mm. koko tapahtuman toiseksi pisin siivu. Hauskaa pitivät toki muutkin, mutta näissä ryhmissä oli eniten seikkailunhaluisia ja heittäytyjiä. Sielä liikuttiin pystymetsästä metsään -meiningillä!

Hurjimmat tapaukset ajoivat soolosarjassa. Jo aiemmilta vuosilta tutut teräsmiehet ja -naiset ajoivat oman itsensä kanssa ja vieläpä juurikaan nukkumatta tai taukoja pitämättä. Myös 2 hlön sarjassa ajaneet saivat venyä tosissaan. Neljällä kuskilla sentään oli mahdollista järjestää lepoakin, vaikka pyörä liikkuisikin koko ajoajan radalla. Puhumattakaan hyväntekeväisyyssarjan max 8 hlön joukkueista. Mutta ihmisen kestävyys on hurjaa luokkaa silloin, kun tahto ja motivaatio on kohdallaan!

Levin SkiKids -joukkueen ajaminen säväytti myös. Kyseessä oli nuorten junnuikäisten joukkue, jossa oli pari vanhempaa mukana tukemassa ajamista. Joukkue keräsikin huimat 29 kierrosta!

Jaska odottaa starttia ja ihan oikein sijoittuneena! Vieressä sarjamme ylivoimaisesti voittaneen joukkueen Nokia NSN:n Petteri Ellilä.
Porukkaa riitti. Mukana oli 49 joukkuetta joissa n.280 ajajaa. Kolmas oikealta, punaisessa tuuliliivissä ja mustassa kypärässä, siniset ajohanskat kädessään todellinen teräsmies Jussi Karjalainen, joka ajoi miesten soolosarjassa 34 kierrosta (306km).
Startti on tapahtunut! Lämsän Timo oranssissa ajopaidassa LapIT:n  avaajana.
Huoltojoukot ja joukkueiden muut jäsenet nauttivat tunnelmasta

Sapluuna joka meni heti uusiksi
Tutkiskelin edellisinä päivinä hieman aiempien vuosien tuloksia. Kun en tiennyt yhtään minkälainen reitti oli kyseessä ja mitastakaan ei ollut varmuutta, kuin että jotain 9-10km välillä mitä ilmeisimmin, niin tein sapluunan 45min tasavauhtisille kierroksille. Joka meni todellisuudessa huomattavasti nopeammin. Kierros oli n.9km pituinen ja meidän kierrosajat alkutuntien aikana n.27-30min luokkaa. 
Sapluunaa, jota rukattiin alusta lähtien vastaamaan reittiä ja miesten kapasiteettia.

Tiedossa oli siis reilusti enemmän ajamista, mutta sehän sopi! Ajovuoroja ei suunniteltu mitenkään syvällisesti. Itse mietiskelin sokeritasapainon kannalta asiaa ja ehdotin, että voisin ajaa pe-iltana jonkinverran ja nukkua yöllä jonkinverran ja ajaa aamulla jopa 6h. Toisen kerran ajatukset olivat aivan ylimitoitettuja! Reitillä oli kuitenkin niin paljon vaativuutta ja kelin ollessa pe-illasta la -aamuyöhän varsin sateinen sen raskaus vain korostui. Pari ensimmäistä ajovuoroa sai mielen muuttumaan varsin nopeasti lyhyempiin vuoroihin. Isoviidan Vesa oli ennakolta viisaampi ja puhui aikoja aiemmin yhden kierroksen ajovuorojen puolesta. Ollen täysin oikeassa! Mutta se lepojakso kannatti kuitenkin järjestää jokaiselle. Nimittäin napsut olisivat voineet loppua viimeisillä tunneilla, ellei olisi nukuttu yhtään. Jotenka hiukan pidemmät siivut puolsivat myös paikkaansa.

Hyvää draivia, dramatiikkaa ja yön rytmiä
Päätimme lähteä liikkeelle siten, että jokainen ajaisi pe-illan yhden kierroksen kerrallaan. Ja kun ajo maistui itsellekin todella hyvin, olin tässä rytmityksessä mukana aina la yöhön 02:26 asti. Ajotauot käytettiin huolella tankkaamiseen ja lepoon.

Vesa I ja Jaska tauolla, Vesa K on ajamassa ja minä valmistaudun lähtöön. Tässä vaiheessa on ajettu 5h.
Ajaminen sujui kaikilta todella hyvin, tosin ei ilman tapahtumia...sääntöjen mukaan teknisen tai muun ongelman sattuessa kilpailija ei saanut palata reitiltä takaisin lähtöpaikalle, vaan kierrosta piti jatkaa eteenpäin:" Kun ajaja on radalla hän ei voi kääntyä takaisin teknisen ongelman vuoksi, kilpailun järjestäjät ja muut samaan aikaan radalla olevat kilpailijat saavat antaa teknistä apua ja varaosia. Ruokaa ja juomaa saa ojentaa kilpailijoille missä radan kohdassa tahansa.Vaihtoalueella pyörän ja kaikkia sen osia saa vaihtaa, kunhan pyörässä on oikea kilpailunumero."

Joten esim. rengasrikon sattuessa jossakin radan pahimpien nousupätkien tai mutaosuuksien takana edessä olisi ollut reipasta hölkkää pyörää työntäen ties kuinka pitkästi. Taisipa olla perjantai-illan kolmas kierros kun sitten sattui: takalenkin lopussa olevassa vauhdikkaassa alamäessä, n.300m ennen vaihtoa takarengas iski kiveen ja reikähän siitä syntyi sisuriin. Perä huojahteli jo melkoisen pahasti viimeisissä hidastekurveissa, mutta selvisin kumminkin vaihtoalueelle ajaen. Vaimea sihinä vain kävi kun ajelin pyöränpesupaikalle. Mikäli haaveri olisi tapahtunut reitin alkupuolen kivikoissa tai puolen välin teknisissä laskuissa, olisimme ottaneet ajallisesti vaikka kuinka paljon takkiin. Mutta menestyäkseen tarvitaan hitusen onnea ja ehkäpä se onni tuli ansaitustikin!

Paikkasin renkaan ja kävin ajamassa vielä yhden kierroksen 01.28 - 01.58 testaten, että rengas pitäisi varmuudella. Ja pitihän se. Sen jälkeen pidin oman lepovuoron ja Jaska ja Vesat I ja K jatkoivat kolmestaan kierros kerrallaan seuraavan tunnin. Jaska ajoi vielä yhden vuoron 03:35 - 04:03 jääden vuorostaan levolle. Vesat ajoivat sitten molemmat kaksi kierrosta kerrallaan, kunnes pääsivät vuorostaan levolle. Minä ajaisin sitten pitkä siivun aamusta, mahdollisesti useamman tunnin. Sovimme kuitenkin niin, että soittaisin Jaskalle (joka oli seuraavana ajovuorossa) riittävän ajoissa reitin varrelta siinä vaiheessa, kun alkaisi tulla selvyys omasta jaksamisesta. Tällä systeemillä saatasiin kuitenkin lepoa yöllä urakoineille Jaskalle ja Vesoille.

Suunnitelmaa rukattiin ja sen jälkeen tarvitsi vain toteuttaa sitä itteänsä eli ajamista puolen tunnin tietämiin! Tässä vaiheessa keittelen aamukahvia ja tutkin miten tilanne on edistynyt.

Aamun urakointi
Herättelin itseni horrostamasta noin 05:15 ja söin aamupalaa yrittäen virkistäytyä ja valmistautua ajamiseen. Aika nihkeätähän se oli, meinaan takana oli kuitenkin jo matkustus, lähtöhässäköinti, neljä ajettua kierrosta ja heikko horrostaminen. Ei sitä nukkumiseksi voinut todellakaan sanoa. Mutta lepoa jollain tasolla kumminkin.

Ensimmäinen launtaiaamun kierrokseni käynnistyi 06:19 Käkelän Vesan tullessa vaihtoon omalta kahden kierroksen osuudeltaan. Keli oli raikas ja kohtuullisen selkeä, lämpötilan ollessa n.+12 tietämissä. Yölliset sateet olivat kaikonneet enimmiltä osiltaan jonnekkin kaukaisuuteen. Etukäteen mietiskelin sitä, kuinka ajaminen lähtisi liikkeelle? Päätin passailla hivenen ensimmäisellä kierroksella ja totutella taas kroppaa työntekoon. Toinen ja kolmas kierros olisivat sitten reippaampia ja neljäs saisi mennä kuin meni.

Kävi niin, että se ensimmäinen kierros oli näistä neljästä nopein, eli n.30min. Tarkkoja aikojahan ei tiedetty, mutta omalla sykemittarilla näitä itsekukin seurasi ja ilmoitti aina mökille palattuaan "kirjanpitoon" mikä oli kierrosaika ja seuraavan lähtöaika. Näin pysyttiin hajulla siitä, mihin aikaan itse kunkin piti olla valmistautumassa vaihtoalueella lähtöön. Toinen kierros sujui ajoteknisesti oikein hyvin, mutta kello näytti minuttia pidempää kierrosaikaa eli 31min. Kolmas alkoi jo hivenen hyydyttämään ja soitinkin Jaskalle että valmistautuu lähtöön n.40min päästä. Neljä kierrosta riittäisi varsin hyvin. Soittaminenkin piti tehdä tietysti ajon aikana! Ei ollut ihan helppo rasti näinä kosketusnäytöllisten kännyköiden aikana ja ajohanskat kädessä, mutta onnistui kumminkin!. Ties vaikka se toi sitten ne lopussa osoittautuneet arvokkaat minuutit meidän hyväksi, kun en pysähtynytkään soiton ajaksi?

Kierros oli muuten 32min. viimeisen kierroksen ollessa sitten 31min. Se osoittautui sitten melkoisen raskaaksi ja kipakat kivikkonousut ja mutapätkät ottivat jo voimille, syöden ajokuntoa. Onneksi ei kuitenkaan peruuttamattomasti, minkä kisan loppu sitten osoitti. Tuntui kumminkin hyvältä tulla vaihtoon 08:22 Jaskan kannustavien huutojen saattelemana! Tietäen samalla, että nyt alkasi taas viesti etenemään reippaasti, kun saatiin hivenen tuoreempia kavereita ajamaan.

Jatkuu osassa III



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti