tiistai 26. helmikuuta 2013

Virittelyä

Maalikyläkeikan jälkeen piti huilailla reilusti ja viikon sisäpyöräilytkin jäivät väliin. Sinänsä lihaksisto ei ottanut erityisesti nokkiinsa, mutta kokonaisvaltainen väsy viestitti levon tarpeesta. Yli nelikymppisenä harrastajana, diabeetikkona ja reumaatikkona ei haittaa yhtään, että kuuntelee omaa rytmiään ja antaa kropalle aikaa. Ennemminkin viisasta.

Seuraavaa rykäsyä kohti
Viikko meni töiden merkeissä ja puuhaillen sitten hyötyliikuntaa lumitöiden ja käveleskelyn merkeissä. Sokeripuoli pysyi alkuviikon aika ideaalina ja turhankin "tiukkana" mutta loppuviikko näytti taas nousevia tasoja. Se on tämän rytmityksen ehkä huonoin puoli, tasaisempi liikunta pienempinä annoksina pitäisi tasot tasaisempana. Mutta näin mennään nyt ja säädellään sitten inskatasoja sen mukaan.

Lauantaihin mennessä takana oli viisi treenailusta vapaata päivää ja virtaa alkoi olemaan kuin pienessä kylässä. Niinpä vapaapäivän askareiden jälkeen rullien kaivaminen kaapista suorastaan kihelmöi mielessä. En ole tehnyt rullatreenejäkään mitenkään tieteellisen suunnitelmallisesti, mutta olen tänä talvena pyrkinyt niillä korvaamaan toisen spinning-pyörillä tehdyn harjoituksen viikolta. Ihan vaihtelun ja kokeilun vuoksi sekä parantaakseni pyörän hallintaa. Olen ajanut kaikki rullatreenit intervallityyppisesti, alkutalvesta enempi kestovoimatyyppisesti ja nyt alkuvuodesta pikkuhiljaa tehojakin lisäten. Intervalleja siis erilaisina variaatioina.

Tällä kertaa päätin kokeilla 3min vetoja 3min palautuksin, pyörästä isoimmat pykälät päällä - siis 53x12. Sitten ajattelin kokeilla hommaa hieman lyhyemmällä lämmittelyllä, pikkasen varioiden esim. ajotapahtumien ja kisojen meininkiä. Niissähän rykästään yleensä startti aika hapokkaasti. Joten ajoin lämpöä vain kymmenisen minuuttia alle. Vedot siten, että ensin putkelta puolisen minuuttia napeista tulevan musiikin tahtiin, sitten satulaan ja kierrokset minuutiksi 90-94rpm, sitten puolitoista minuuttia 100rpm, josta pieni nyppäsykiri loppuun. Aluksi tasaisena ja korkeammalla kierroksella 110-115 ja vetosarjan loppupuolella  maksimit tauluun (tällä kertaa irtosi 160rpm noilla pykälillä 10s.). Seitsemän vetoa jaksoin hyvällä intensiteetillä, mutta sitten alkoi tuntumaan jo siltä ettei enemmästä olisi hyöytä ja ajelin puolituntia loppuverryttelyä päälle.

Pitkä pyhä
Sunnuntaiaamuna tiesi ajaneensa. Ei mitenkään kummallista tunnetta normaalissa källäilyssä, mutta pientä kuormaa kuitenkin. Normaalisti starttailen sunnuntailenkille aamukympiksi, mutta nyt ajoseura oli kortilla edellispäivänä Rukalla hiihdetyn 12h sivakoinnin vuoksi ja ne jotka eivät sielä olleet meinasivat lähteä vasta myöhäisiltapäivästä lenkille. Itsellä oli ajatuksena ajaa viimeinen tosi pitkä lenkki ennen 2vkon päästä ajettavaa Kuusamo GT 2013 -ajotapahtuman 100 mailin (161km) siivua.

Aikataulu sopi minulle ihan hyvin, kattelin parisprinttejä päivällä telkkarista ja kävin koiran kanssa mukavan kävelylenkin sitä ennnen ja sain vähän jalkojakin auki. Lähdin ajelemaan tuosta portin pielestä vähän ennen kahta ja suunnitelmana oli ajaa eka 2,5h itsekseen, kunnes muu porukka pääsi liikkeelle. Kiertelin ns. Kuoringin lenkin, josta tuli n.35km ja siitä sitten kohti etelää kohtaamispaikalle. Välissä piti käydä vaihtamassa lämpimämpää vaatetta ylle, meinaan oli sen verran napakka länsituuli (puuskat n.7ms) että meinasi alkaa paleltamaan. Sen jälkeen kone pysyikin lämmöissä.

Mittari näytti viittäkymmentä ajettua kilometriä, kun sain muun ryhmän kaverikseni. Suuntasimme Rukaa kohti ja sieltä palattaisiin Matosuontien kautta Vuotungintielle, sieltä Saapunkiin ja kohti keskustaa. Vitostiellä oli armoton liikenne, autoa lappoi jatkuvana nauhana kohti Rukaa. Keskisuomalaisten hiihtoloma oli alkamassa ja väki suuntasi rinteisiin. Kyllähän tuolla sai taas tarkkana ajella, ettei sattunut mitään hämminkiä. Takavalot, heijastinliivit ja kirkkaat etuvalot pitivät huolen näkyvyydestä. Käsittämätöntä on silti se, että osa autoilijoista lähtee ohittamaan pyöräilijöitä vastaantulevan auton kohdalla! Ihan hullua hommaa! Siinä ei ollut taas pahimmillaan kuin alle metri väliä ohitustilanteessa.Senpä takia pidettiin kohtuullisen reipasta tahtia päästäksemme pois tuosta hullunmyllystä. Rukajärventiellä olikin sitten rauhallista.

Kaikenkaikkiaan loppulenkki meni tosi hyvin ja Matosuontien osuus varsinkin tultiin hulppean myötätuulen siivittäminä melkoista haipakkaa! Mutta kumminkin rennosti lenkin luonne säilyttäen.


Vuotungintieltä alkoi sitten töiden teko. Meinaan tie nousee pikkuhiljaa ja välillä vähän enemmänkin kohti Kapustavaaraa kaikkiaan n.10km ajan. Tietenkin välillä on jokunen laskukin, mutta kumminkin. Veturi innostui myös puskemaan muutenkin reippaasti cyclollaan, joten maastopyöräkuskit saivat pistellä ihan railakkaasti perässä. Mäkelässä pidettiin tuumaustauko, kumpaa reittiä jatkettaisiin: suoraan kaupunkia kohti vai vielä Hangasjärven kautta. Minun mittarissa oli siinä vaiheessa 99km...Hangasjärvelle piti lähtemän ja vielä olisi edessä nousuvoittoista pätkää reilu kymmenen kilometriä, kunnes päästäisiin lentokentän kiitoradan tietämille ja hieman tasaisemmalle loppuosalle. Loppureissu meni hivenen väkinäisemmin, matka ja rasitukset alkoivat tuntumaan!

Niin vain kuitenkin ajelin kaikenkaikkiaan hyvissä voimin kotipihaan puoli yhdehksän aikaan illalla ja viimeistely oli takana! Ajoaikaa meni 6h 5min ja matkaa kertyi 120km. Siihen taukoja puoli tuntia päälle, joten tulihan siinä hyvänmittainen retki taas tehtyä! Nyt vain palaudutaan, ensiviikonloppuna ajellaan vähän jo virittelymielessä lyhyemmin ja sitten tankkaillaan!

p.s vielä ehtii ilmoittautua Kuusamo GT 2013 tapahtumaan, torstaina 28.2.2013 päättyy ennakkoilmoittautuminen! Yhteyksiä vaan Sokos Hotel Kuusamoon: Sokos Hotel Kuusamoon, puh. 020 1234 693, hotelkuusamo.kuusamo(at)sokoshotels.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti