perjantai 24. helmikuuta 2012

Kuusamo Grand Tour 2012 toteutuu!

Cyclos Kuusamo järjestää yhteistyössä Koillismaan Osuuskaupan kanssa Kuusamo Grand Tour 2012 talviajotapahtuman 16.-17.3.2012
Cyclos Kuusamon ja Koillismaan Osuuskaupan yhteisenä tavoitteena on ollut saada Kuusamoon kevät-talveen ajoittuva pyöräilytapahtuma. Nyt voin ilokseni sanoa, että se toteutuu. Ensimmäisen tapahtuman kohderyhmänä ovat aktiivipyöräilijät, joilla on varusteet ja edellytykset ajaa pidempi 102 km ajorupeama huollettuna. Cyclos Kuusamo ohjaa tapahtuman ja Koillismaan Osuuskauppa tuottaa muonituksen sekä majoituksen sekä saunan. Mikäli säiden haltijat ovat meille suosiollisia, ajajat saavat nauttia aurinkoisesta Kuusamon kevättalvesta sen ollessa parhaimmillaan.

Reitin eräs kohokohta on Kuusamon suurjärvien, Kirpistön ja Kiitämän väliseltä kannaksella kulkva reitti. Heikkilän kylän idylli, Poikilan kanava ja Pikku-Kiitämän avara näkymä johtaa reitin Palon yksityistä luonnonsuojelualuetta viistäen Kirpistön kylään. Toinen erikoisuus löytyy Kivijärven ja Pukarijärven väliseltä kannakselta. Valtakunnan raja on vain n. 500 metrin päässä tiestä ja kulkija näkee Suomen puoleisen vartiotornin ohi kulkiessaan. Mutta ei kolkkaa, jossa ei olisi asutusta. Uutelan kylä saattelee kulkijat Kivijärven vanhalle koululle keittolounaan pariin. Matka päättyy aikanaan Sokos Hotel Kuusamon saunan lämpöön.

Tutustu esitteeseen, josta löytyy majoituspaketti, tarkempi ohjelma sekä tiedot mm. ilmoittautumisesta. Tapahtuman hinta ilman majoitusta on 35 €/hlö, sisältäen 100 km pyöräilytapahtuman ja sen osallistumismaksun, ohjelman mukaiset retkiruokailut ja päivällisen sekä saunan 17.3.2012.

Lisätietoja ohjelmasta Sokos Hotel Kuusamosta sekä Cyclos Kuusamon nettisivuilta www.cycloskuusamo.net tai kysymällä tuossa vähän alempana, niin vastaan mielelläni.
Reitti:

perjantai 17. helmikuuta 2012

Vaihe I valmis

Säätämön uumenista löytyy Scandal-projekti, joka on 99% valmis testiajoa varten. Ketjun lyhennys ja voitelu sekä ohjainlaakerin säätö vielä, niin sitten voi kokeilla miltä vaikuttaa. Vaihe II:sta odotellessa...






tiistai 14. helmikuuta 2012

Toivoa

Pitkään ja hartaasti odotettu paketti saapui eilen ja tavarat olivat tilauksen mukaiset. Siitäpä sitten tutkimaan menikö aivoitukset sinne päinkään, vai tuliko miljoonalaatikkoon vain lisää täydennystä?


Toivoa nostatti Hopen ohjainlaakeri, joka vakuutti jo asennusvaiheessa laadullaan.
Mietiskelin aikani kuinka saisin laakerikupit runkoon (työkalua ei tietenkään ole) kuten pitää. Nakkasin kupit hetkeksi lumihankeen viilentymään (ja supistumaan) ja sipaisin aavistuksen vaseliinia emäputken sisäpinnalle. Sitten vaan varovasti liimapuristimella jengaa ja kun aikansa väänsi, kupit loksahtivat paikoilleen. Seuraava vaihe olikin purkaa elintenluovuttajasta, eli GF HiFistä keula pois. Pientä vaivaa aiheutti kruunun juuressa ollut FSA:n ohjainlaakerin alakooli, joka tuntui olevan varsin tiukassa. Tarjosin hetkisen lämpöpuhaltimella lämmintä, jonka jälkeen se lähtikin aika nätisti irti.

Haarukan käsittelyn jälkeen tein pienen askartelun ohjaamon puolelle: kiinnitin aiemmin hankkimani Avidin match makerit tankoon (kiinnittää jarrukahvat ja vaihdeliipasimet yhdellä pannalla tankoon), jolloin ohjaamosta tuli entistä siistimpi.


 
Kun kaikki oli valmista, nykäisin paketin irti HiFistä ja siirsin sen Scandalin keulaan. Emäputki on n.2cm matalempi kuin HiFissä, joten haarukan putki jäi saman verran pitkäksi. Kun keulan vaihto oli onnellisesti suoritettu, siirryin kiekkojen pariin.

Ensivaiheessa käytän HiFin Bontrager Dustereita ja saavat ne toimia sitten kisakiekkojen hankinnan jälkeen ryskyhommissa ja varalla. Irrotin vanhan kuluneen pakan, putsasin vapaarattaan päällisin puolin ja vaihdoin uuden pakan tilalle. Takanapa tuli säädettyä samaan rahaan. HiFissä käyttämäni 2.4" Racing Ralphit piti vaihtaa Bontragerin XDX:iin, koska Scandalin etuvaihtaja ei sopisi muuten ohjaamaan ketjua pienelle rattaalle. Haarukan putkien puolesta tilaa kyllä riittäisi vaikka leveämmällekin renkaalle. Sinkulahommissa ongelmaa ei toki ole. Masokistina käytin pakettia puntarilla...ja "gulp" pääsi kun näin lukemat: 2,5kg pelkkä takakiekko. Melkoinen jööti siis, mutta näillä mennään ensivaiheessa.

Tilauksesta unohtui tietenkin jotain ja se oli tällä kertaa satulaputken kiristin. HiFin vastaava ei käy, koska se on 36,4mm panta ja Scandalin runkoputkeen menee 34,9mm versio. Tongin aikani miljoonalaatikoitani ja löysin kuin löysinkin oikean kokoisen kiristimen, mutta kiristyspultti oli hävinnyt (eli mennyt joskus poikki). No, HiFin kiristimestä pikainen elintenluovutus Pron kiristimeen ja niin sai Thomsonin putki hellää hyväilyä osakseen. Seuraavaan tilaukseen pitää lisätä Hopen sininen kiristin.
Hajanaisen rakennuspäivän jälkeen ollaan tässä tilanteessa. Keula ja satula on paikoillaan. Polkimet (Lookin Quarzit) laitoin mallin vuoksi, että näkee vähän kokonaisuutta. 


Valkoinen spaceri ei oikein sovi tuohon, joten se täytyy vaihtaa mustaan tai sitten siirtää melkein ohjainkannattimen alaupolelle. Saas nähdä, miltä ohjaamo käytännössä sitten tuntuu, joutuuko sitäkin vielä säätämään (todennäköisesti) enemmänkin..?

Kuten aiemmin jo kirjoitin, Hopen pick´n`mix -tuoteperheestä löytyi sopiva laakeri runkoon ja haarukkaan sopien. Pitihän se vielä työntömitalla varmistaa ennen laakerin asennusta, että onhan mitat varmasti sopivat...:)
Hieman epätarkka kuva, mutta osoittaa kuitenkin ohjaamon selkeyden. Syntace Vector kuitutanko on xc-mitoissa, eli vajaat 60cm.
Jos siis kosolti onnistuneita asioita tälle päivälle niin sitten myös takapakkiakin. Kuvassa on vasemman takahaarukan liitossauma. On-Onen rungon tekijät ovat jättäneet saumaan niin ison purseen, että kiinnikkeen kohdalle tuleva jarruadapterin kiinnityslevy ei asetu suoraan ja jarrulänki ei asetu oikein. Käytin nimittäin takarengasta sen verran paikoillaan, että tarkistin jarruille jäävän tilan, jolloin asia paljastui. Helpointa olisi tempaista viilalla pintaa pois, mutta mieluummin koetan työstää alumiinikiinnikettä tuon purseen kohdalta. No, näitä juttuja tässä projektissa on hieman jo odottanutkin tulevaksi, eiköhän tuokin saada ratkottua tavalla tai toisella.

Siinäpä siis päivän aikaansaannokset. Kaksi pannullista kahvia, noitumistakin, mutta ennen kaikkea mukavaa puuhailua ja ihmettelyä. Vielä elän ajatuksessa, että tästä tulee jotain toimivaa.

keskiviikko 8. helmikuuta 2012

Suuntia

Terveisiä lomalta!

Tässä sitä köllötellään visusti sisätiloissa, kun ulkona paukkuu jo toista viikkoa kestäneet arktiset pakkaset. Viimeviikolla elohopea laski parhaimmillaan -38° lukemiin ja pysytteli yhtäsoittoa viikon vähintään -29° asteessa. Normimeininkiä helmikuisessa Kuusamossa, mutta aina se tuntuu yhtä vistolta. Ajelinpa viimeisinä työpäivinä töihin parhaimmillaan -33° pakkasessa. Muutoin tuli harrastettua lyhyitä pyrähdyksiä ulos. Jokaista lyhyttäkin reissua ennen tiedossa oli uskomatonta vaatteiden pukemista. Jopa suomenlapinkoiranikin oli sitä mieltä, että alkaa riittää! Onneksi ei mene kuin jokunen viikko, niin kevätaurinko alkaa tosissaan lämmittämään ja unelmakelit saapuvat.

Niin, väistämätön paluu kelaracing-teamiin koetti taas. Määräaikaiset työt kun loppuvat niin ne loppuvat. Jos jotain hyvää hakee töiden loppumisesta, niin nyt on hyvä mahdollisuus saada kipuileva polvi lopullisesti kuntoon, kun kuluttava rappuskävely jäi pois. Kävin kokeilemassa seuran spinninkiäkin ja olihan se mahtavaa hommaa reilun kahden kuukauden tauon jälkeen!



Ensimmäinen vartti meni ihmetellessä, missä jalat ovat kiinni ja mitähän ne sielä navan alla sätkivät? Parin tunnin ohjelma meni hyvin, kun malttoi pitää vastukset todella kurissa. Kipuraja löytyi joten vielä saa malttaa tehojan kanssa. Tämä tarkoittaa armotta sitä, että keväälle ei kannata suunnitella mitään kummoisempaa ajollisesti. Tähtäimet on syytä viritellä loppukesään ja syksyyn. Pääasia on kuitenkin se, että pääsee lenkille!

Säätämön uumenissakin on taas tilaa. Cyclocrossi löysi uuden omistajan ja on parasta aikaa matkalla pakattuna sielä jossain. Hyvä niin, projektini pääsee etenemään suunnitelmien mukaan. Saksasta tuli muuten viestiä, että toinen osapaketti on lähtenyt tulemaan. Tämä tuli tilattua ennen kalustokauppoja, kesti vain hetkisen ennenkuin lähti liikkkeelle, kun muutama juttu oli pidemmällä toimitusajalla. Ensiviikolla pääsee niputtamaan Scandalin ajokuntoon! Ohjainlaakeri ja muutamat muut puuttuvat osat tulevat tässä lähetyksessä. Niiden lisäksi värikoodaukseen liittyviä pikkujuttuja, siistiä! En malta odottaa hetkeä, jolloin pääsee polkaisemaan ensimetrit!

Projekti ei kuitenkaan pääty vielä siihen. Nimittäin keveiden ja suorituskykyisten kiekkojen suunnittelu on kestänyt muutaman viikon ja nyt on piirrustukset niistäkin kasassa. Unohtamatta sitä värikoodausta. Luvassa on aika hemmetin siistejä juttuja! Mikä tarkoittaa sitä, että kiekot eivät tule valmisvalikoimista, vaan tehdään itse. Tai en minä, mutta hyvä ystäväni, joka on muutenkin toiminut projektin sparraajana. Mikäli asiat etenevät suunnitelmien mukaan, luvassa on vielä jarrupuolelle päivitykset. Sitten alkasikin olla projektin päätös lähellä, jonka jälkeen on tiedossa paljon testiä. Mikä tietää varmuudella myös jonkinlaisia muutoksia. Ja uusia tilauksia! :)

Eräs kaverini kyseenalaistikin koko pyöräprojektini - "sullahan on jo pyöriä, mitä sä enään...".


Mutta siitähän tässä kaikessa on nimenomaan kyse. Harrastamisesta, joka on aktiivista ja jatkuvaa. Kokeilunhalua ruokkivaa. Kyseenalaistavaa ja oivaltavaa. On pystytävä luopumaan jostain saavuttaakseen jotain. Pakkasilla on mukava hörppiä kuumaa ja suunnitella. Mennä yksityiskohtien sisälle, pyöritellä ja makustella. Hakea tukea omille ajatuksilleen. Päätyä johonkin yksinkertaiseen ja toimivaan, mutta myös haastavaan ja lähteä toteuttamaan sitä. Onni on saada rakentaa itselleen, toteuttaa itseään, erehtyä ja oppia, sekä osata. Näiden ylevien asioiden lisäksi nykypäivänä on vallan mainiota hyväillä narsistista minäänsä ja kertoa kaikesta tästä mahdollisimman suurelle joukolle, olivatpa he kiinnostuneita eli eivät. Jos yksikin on, se riittää.

Loput eivät vaan tajua!