torstai 21. kesäkuuta 2012

Vormiston opein

Pari lepopäivää teki terää määräviikon jälkeen ja tiistai-iltapäivästä suuntasin sitten Mäkelän monttuun herättelemään uinuvaa mäkikauristani. Jossain viimevuotisessa kirjoituksessani taisin esitellä tuon mäkitreenipaikkani, eikä se pettänyt tälläkään kertaa.

Mäkelän mäkitreenit
Ajelin pelipaikoille vajaan varttitunnin siirtymänä lämpöjä nostaen. Siitä oli hyvä jatkaa samantien kilometrin mittaiseen mäkeen, treenin jatkuessa suurin piirtein näin:

1.   0:02'28.4  ylös 39x13 penkistä
2.   0:01'44.9  alas
3.   0:02'17.8  ylös 39x12 penkistä
4.   0:01'53.7  alas
5.   0:02'15.2  ylös 53x17 penkistä
6.   0:01'58     alas
7.   0:02'35.1  ylös 53x16 penkistä
8.   0:01'47     alas
9.   0:02'37.2  ylös 53x15 penkistä
10. 0:01'39.4   alas
11. 0:02'22.4   ylös 53x14 putkelta
12. 0:01'36.5   alas
13. 0:02'14.6   ylös 53x13 putkelta
14. 0:02'16.5   alas

Tämän jälkeen nousin koko 2km nousun ylös, eli Kapustavaaran laelle, josta jatkoin samantien vauhdikasta vk-alueen ajoa aina Heinolanvaaran juurelle, jossa on n.100m pituinen kohtuullisen terävä nousu. Sen iskin putkelta nopealla frekvenssillä, jolloin sykkeet pamahtivat mk:n puolelle ja maitohapot korviin. Korisin sitä seuranneen laskun happea ja jatkoin vielä seuraavat 5km voimaperusteista vetoa Nissinvaaraan asti. Sieltä löysäsin sitten vedon ja ajoin kierroksilla takaisin kotiin viimeisen puolisen tuntia.

Tempovetoja
Keli oli tiistai-illasta lähtien sateista aina eiliseen iltapäivään asti. Illasta sade hellitti sen verran, että päätin suunnata parin seurakaverin kanssa Sänkikankaalle tekemään tempoharjoitusta. Toteutus meni tällä kertaa niin, että ajoimme 3 x 5km vetoja siten, että yksi toimi lähettäjänä vuorollaan, jotta kaksi sai vetoonsa myös sen lähtökiihdytyksen. Ensimmäinen vitonen tuli ajaa vk 1 alueella rennohkosti, toinen vk2:lla reippailla kierroksilla ja kolmas vk 2:lla parikymmentä pykälää matalemmilla kierroksilla, voimaa tuottaen. Jokaisen vedon välissä vähintään 10min palautus.

Vedot tehtiin kymppitempon reitillä siten, että veto päättyi kääntöpaikalle ja palautus ajettiin takaisin starttiin. Keli oli varsin kolea, alle +10 astetta joten lämpöjä sai kaivaa ihan reilusti ennen ensimmäistä vetoa. Sen jälkeen kyllä tarkeni. Näin se sujui:

1.    0:12'29.6     lämpöjä
2.    0:07'56.8     1. 5km veto, keskisyke 165
3.    0:13'31.9     palautus
4.    0:07'48.4     2. 5km veto, keskisyke 168
5.    0:12'37.2     palautus
6.    0:08'04.9     3. 5km veto, keskisyke 166
7.    0:30'43.7     lopuksi palautuslenkki

Harjoituksen kesto oli 1,5h luokkaa ja toteutus meni kohtuu hyvin tuohon suunnitelmaan nähden. Ensimmäinen veto olisi pitänyt ajaa pikkasen rauhallisemmin, jotta olisi saanut vielä selkeämmät erot vetojen välille.Idea oli kuitenkin näissä kahdessa treenissä se, että määräviikon jälkeen ajetaan levon jälkeen tehoilla. Raimo Vormiston opein, puristetaan perseellä, räjähtävä startti ja täysillä!

Juhannuspäiväksi on suunnitteilla sitten pitkä maantielenkki, jolla haetaan toisaalta perus-sykkeillä ajamista, mutta pitkän keston myötä "kovetetaan mieltä ja persettä". Hyvää keskikesän juhlaa, pitäkää pyöräilyjumalat mielessä ja housut jalassa, älkääkä kusko yli laidan - ainakaan ilman pelastusliivejä!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti