sunnuntai 8. huhtikuuta 2012

Sitä odotellessa


Tammikuun 20. päivä pääsin polven jännetulehduksen jäljiltä ekalle ulkolenkille kahden ja puolen kuukauden tauon jälkeen. Siitä olen edennyt pikkuhiljaa viikko viikolta, välillä palautellen suunnitellusti ja välillä pakotetustikin sairastelujen takia (pari flunssaa kuumeen kera). Voimatreeniä on tehty asteittain jo maaliskuun loppupäästä lähtien ja spinninkisalilla kutiteltu lihashermotusta kierrosten ja jyystön vaihteluilla. Siis pitkiä vetoja erilaisilla kierrosvariaatioilla ja palautukset välissä. Toistoa kymmenkuntakertaa peräkkäin.

Ajatus oli päästä huhtikuussa siihen tilanteeseen, että harjoitusmäärää voi lisätä ensimmäisen kerran reilusti ja siihen mittaan, mihin nyt suht järkevästi tämmöinen puuhasteleva koukkupolvi ylipäänsä kykenee. Ensimmäinen täysi viikko on takana ja ruutuvihkosta löytyy liikuntamerkintöjä 17h 40min edestä. Lajeina Pyöräilyä tienlaidassa, maastossa talvipoluilla ja kelkkaurilla, spinninkiä, lumitöitä, hiihtoa ja kävelyä. Kroppaa olen pyrkinyt huoltamaan venyttelemällä ja kylmä/lämpöhoidolla.

Hyvin on siis suunnitelma edennyt ja mennään eteenpäin askel kerrallaan. Josko nyt seuraavan viikon ottaisi hieman rauhallisemmin, että saisi sitten vaihteluakin viikkotasollakin. Viimevuoteen olen tehnyt myös sellaisen muutoksen, että olen käynyt hiihtämässä viikottain vähintäin kerran ja jättänyt pyörälenkit vähemmälle. Uskon että sillä tulee olemaan positiivinen vaikutus ainakin kevään ja alkukesän tekemisiin, hapenotto kumminkin kehittyy hiihtämisen myötä ja yläkroppakin saa ärsykkeitä. Tänään viimeksi tuli sivakoitua 20km lenkki.

Mitäpä sanoo sokeriarvot? Muokkausta on saanut tehdä melkoisesti. Heti kun pääsin liikkumaan edes vähän, arvot alkoivat laskemaan ja pitkävaikutteisia sai vähentää. Sairastelut sotkivat kuitenkin tilannetta ja heti kohta joutui tekemään lisäyksiä. Mutta näinhän se vaan menee diabeetikon arjessa. Ei voi tuudittautua mihinkään pysyvään. Nyt kun takana on jo hyvä viikkotuntimäärä, joutunee edelleen vähentämään pitkävaikutteisen insuliinin määrää ja arvoimaan myös ateriainskoja vielä tarkemmin. Kone käy kumminkin perustasolla jo huomattavasti vilkkaammin, kuin vielä keskitalvella.

Tulevan kauden ajamisiakin on tullut tutkailtua. Mielenkiintoisia maastotapahtumia on tulossa mm. Ouluun ja Iso-Syötteelle (Virpiniemen 6h MTB 3.6. ja Syöte MTB 4.8.). Maantiepuolella on tietysti omat Barentsin mestaruuskisat toukokuun lopussa 26.-27.5. Ohjelmassa ovat mäkiprologi, kortteli ja maantie. Saapahan hyvää vauhtikestävyystreeniä, jos ei muuta! Toukokuun alussa olisi toki Pyhällä ja Luostolla tempoa ja maantiekisaa joten katsotaan nyt...keskikesällä hokuttaa Tervaetapit Oulussa. Siihen päälle sitten omat kuntoajot ja tapahtumat. Jotain pitkääkin siivua tekisi mieli lähteä jyystämään (100-200km). Reittisuunnitelmia on jo tullut tutkailtua. Syksykin on täynä kaikenlaisia mielenkiintoisia tapahtumia, joten ajettavaa kyllä riittäisi!

Joten nyt tarvitsee vain jatkaa hyviä treenejä, että on jalkaa sitten ajaa sulan maan aikana mahdollisimman monipuolisesti :)

Sitä odotellessa!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti