torstai 22. maaliskuuta 2012

Storckin päivityksiä

Kevät etenee ja maantiekausikin alkaa olla jo ovella.

Veikkaisin, että Kuusamossakin päästään ajamaan ensimmäiset maantielenkit pääsiäisen tienoilla. Scandal-projektin ohella olen pohtinut Storckin hienosäätöjä, perustuen viimekesän ajofiiliksiin. Kun olen niin perhanan lyhytselkäinen, 2cm setback-tolpalla säädetty satulan paikka tuntui venyttävän vaakamittaa liian pitkäksi. Sen takia jouduin käyttämään turhan lyhyttä, 90mm stemmiä. Putkelta ajo ei tuntunut kovin luontevalta, kun ohjaamo oli liian lähellä.



Nämä kokemukset mielessä tilasin muutama viikko sitten ns. suoran tolpan ja samalla katselin vähän grammojenkin perään. KCNC:n 400mm tolppa lienee yksi keveimmistä pl. hiilikuituversiot. Stemmiksi valikoitui 100mm Ritchey WCS 260°, kuuden asteen kulmalla. Malli on Ritcheyn uusinta tuotekehittelyä ja vakuutti kyllä laadullaan. Alumiinistemmi, joka painaa pikkasen päälle 100g / 100mm pituudessa, ei jätä kylmäksi. Kannattaa kurkata vaikkapa Bikeradarin juttua stemmin uusista ominaisuuksista.

Tangon kiinnitys stemmiin tapahtuu uudella tavalla, stemmin "koura" ylettyy reilusti tangon keskilinjan yli ja kiristyspultit kiinnittyvät kuskin suunnasta toisin kuin normaalisti. Haarukan putkeen tuleva kiinnitys tapahtuu kolmella pultilla, mikä on hyvä juttu ajatellen Storckin kuituputkea. Mitä laajemmalta alueelta kiinnitys tapahtuu, sen parempi.



Eikä kahta ilman kolmatta, persukselleni hyväksi todettu Selle Italia XC -satula tipahti ostoskoriin ilman epäröintejä. Satula on niin perskohtainen asia ja kun sopiva löytyy muuta ei tarvita. Viimekesänhän vaihdoin yhtä satulaa maastopyörän ja maantiepyörän välillä, mikä oli varsin rasittavaa ainaisen säätelyn vuoksi. Nyt on oma jakkara molempiin pyöriin.


Kalustoinvestoinnit on näin tehty, ainakin vähäksi aikaa. Kaapit ovat täynnä hernekeittoa! Hyvän ajoasennon ja -fiiliksen saavuttamiseksi kannattaa aina satsata aikaa ja rahaakin. Kun kumminkin tulee vietettyä runsaasti aikaa ajaen, nämä asiat korostuvat.

Maantiekausi saa nyt tulla rauhassa, kalusto on sitäkin ajatellen valmiina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti