maanantai 12. maaliskuuta 2012

Pffff....

Helpotuksen huokaus pääsi eilen palatessani reilun 5h lenkiltä. Ei siksi, että olisin hoippunut hämärän rajamailla kotipihaan, päinvastoin. Tuntemukset olivat sellaiset, että pidempäänkin olisi pystynyt ajamaan. Tarvetta ei kuitenkaan ollut. Moisen pihinän syy oli se, että polven rasitusvamma oli viimeistään siinä vaiheessa historiaa. Perjantaina tein 2h lumenpudotustalkoita Rukalla. Lauantaina 2h kova sisäpyöräilytreeni ja sunnuntaina reilu 5h hitaasti ja rauhallisesti. Ihan hyvä saldo viikonloppuun ja lihaksiston normaaleja tuntemuksia lukuunottamatta mitään muuta ei ilmaantunut.

Helpottava ajatus, tosin itseään pitää seurata, kuin hai laivaa. Ettei nyt innostu liikaa; talvella tuli 2,5h tauko treeneihin. Kevät-talvi menee peruskuntoa ja voimaa hankkien, mutta lepoakin tarvitaan. Pahin mahdollinen asia olisi se, että rasitusvamma uusiutuisi!

Toisenlaisia huokailuja aiheuttaa tulevan viikonlopun Kuusamo GT. Säät ovat vaihdelleet reippaanlaisesti viimepäivinä. Tuiskusta nollakeleihin. Föönit puhaltaa skandien yli siihen malliin, että räystäät tippasevat Kuusamossakin päiväsaikaan. Kunhan pysyisi nyt yöpakkasilla kuitenkin, niin tiepohjat pysyvät hyvänä. Eilen sivutiet olivat aivan loistavassa iskussa, joten eiköhän tilanne pysy viikon aikana vähintäänkin hyvänä. 

Eilinen pitkä lenkki osoitti myös toisen asian: Scandal on loistava peli ajaa talvipintaisilla teillä ja pysyy hyppysissä pirun hyvin! Mitoitus on myös jetsulleen sopiva. Eipä tullut minkäänlaisia kolotuksia tai jumituksia ajon aikana. Tosin luulen osasyyn tähän olevan talven punttiharjoitteissa; käsipainojen kanssa treenailu on tuottanut tulosta ja vatsalihasten rassaus abcoasterilla ja lapiohommilla lumitöitä tehden on kannattanut. Eikä hiihtämisen merkitystäkään pidä unohtaa. Pyöräilijän (tasosta riippumatta) kannattaa talvella tehdä treenejä monipuolisesti - lihaskuntoa ja hapenottoa kehittävästi.

Vaikka maantiekauteen on vielä jokunen viikko aikaa, Storckin päivityksiäkin on tullut mietittyä ja jotain uutta on tulossa siihenkin. Paketti onkin jo tulossa, sisältäen uuden ohjainkannattien, satulaputken sekä satulan. Voi olla, että kokeilen heti ajokauden alussa myös erilaista tankoa, lyhyemmällä dropilla kuin nykyinen on. Sellaisia hienosäätöjä siis tiedossa, niitä kannattaa kuitenkin tehdä niin kauan, että ajoasento tuntuu hyvältä ja tehontuotto paranee siinä maisemakonttorissa vispatessa! Mutta se niistä maantieasiosta, nyt ajellaan vielä reilusti talvilenkkiä ja hiihdetään myös.

Ensi viikonlopun huipentumaa odotellessa!

p.s.sokerimarinoituneille:

Sokeriarvotkin pysyivät jälkikäteen ajatelleen hyvin hyppysissä. Hypot pysyivät loitolla ja energiatäydennys sujui. Eilisen pitkän lenkin kuvio (ja ilta sen jälkeen) meni osapuilleen näin:
- herätys 7.30 herätys ja aamusokerit 7.2
- aamupala n.40g hh - Novorapid 3 + Levemir 5 (normaalisti 6)
- startti 10.15, paluu 15.20, matkaa 90km.
- söin reissun aikana n.100g hiilareita, juomista (mehua) meni litra.

- palatessa kotiin join 4dl maitoa-mustaherukkakeittoa
- tämän jälkeen mittaus näytti 6.1
- noin 45min paluun jälkeen söin päivällistä, josta n.40g hiilareita
- Novorapid 3 + Levemir 6
- Illan mittaan palautumisen edetessä söin vielä pariin otteeseen pienempiä annoksia hedelmiä, leipää jne. joista hiilareita ehkä n.40g
- iltayöstä nukkumaan mennessä sokerit 6.6
- aamusta 7.1


2 kommenttia:

  1. Hei JTK,
    kiva kuulla, että polvesi toipui ongelmista ja kalusto toimii! Hauskaa kevättalven jatkoa,

    Heli

    VastaaPoista
  2. Terve vaan!

    Kiitos, siltä se nyt vaikuttaa että vaivat ovat historiaa. Maltetaan nyt kumminkin vielä. Hyvää kevättä sinne kaukomaillekin!

    VastaaPoista