tiistai 14. helmikuuta 2012

Toivoa

Pitkään ja hartaasti odotettu paketti saapui eilen ja tavarat olivat tilauksen mukaiset. Siitäpä sitten tutkimaan menikö aivoitukset sinne päinkään, vai tuliko miljoonalaatikkoon vain lisää täydennystä?


Toivoa nostatti Hopen ohjainlaakeri, joka vakuutti jo asennusvaiheessa laadullaan.
Mietiskelin aikani kuinka saisin laakerikupit runkoon (työkalua ei tietenkään ole) kuten pitää. Nakkasin kupit hetkeksi lumihankeen viilentymään (ja supistumaan) ja sipaisin aavistuksen vaseliinia emäputken sisäpinnalle. Sitten vaan varovasti liimapuristimella jengaa ja kun aikansa väänsi, kupit loksahtivat paikoilleen. Seuraava vaihe olikin purkaa elintenluovuttajasta, eli GF HiFistä keula pois. Pientä vaivaa aiheutti kruunun juuressa ollut FSA:n ohjainlaakerin alakooli, joka tuntui olevan varsin tiukassa. Tarjosin hetkisen lämpöpuhaltimella lämmintä, jonka jälkeen se lähtikin aika nätisti irti.

Haarukan käsittelyn jälkeen tein pienen askartelun ohjaamon puolelle: kiinnitin aiemmin hankkimani Avidin match makerit tankoon (kiinnittää jarrukahvat ja vaihdeliipasimet yhdellä pannalla tankoon), jolloin ohjaamosta tuli entistä siistimpi.


 
Kun kaikki oli valmista, nykäisin paketin irti HiFistä ja siirsin sen Scandalin keulaan. Emäputki on n.2cm matalempi kuin HiFissä, joten haarukan putki jäi saman verran pitkäksi. Kun keulan vaihto oli onnellisesti suoritettu, siirryin kiekkojen pariin.

Ensivaiheessa käytän HiFin Bontrager Dustereita ja saavat ne toimia sitten kisakiekkojen hankinnan jälkeen ryskyhommissa ja varalla. Irrotin vanhan kuluneen pakan, putsasin vapaarattaan päällisin puolin ja vaihdoin uuden pakan tilalle. Takanapa tuli säädettyä samaan rahaan. HiFissä käyttämäni 2.4" Racing Ralphit piti vaihtaa Bontragerin XDX:iin, koska Scandalin etuvaihtaja ei sopisi muuten ohjaamaan ketjua pienelle rattaalle. Haarukan putkien puolesta tilaa kyllä riittäisi vaikka leveämmällekin renkaalle. Sinkulahommissa ongelmaa ei toki ole. Masokistina käytin pakettia puntarilla...ja "gulp" pääsi kun näin lukemat: 2,5kg pelkkä takakiekko. Melkoinen jööti siis, mutta näillä mennään ensivaiheessa.

Tilauksesta unohtui tietenkin jotain ja se oli tällä kertaa satulaputken kiristin. HiFin vastaava ei käy, koska se on 36,4mm panta ja Scandalin runkoputkeen menee 34,9mm versio. Tongin aikani miljoonalaatikoitani ja löysin kuin löysinkin oikean kokoisen kiristimen, mutta kiristyspultti oli hävinnyt (eli mennyt joskus poikki). No, HiFin kiristimestä pikainen elintenluovutus Pron kiristimeen ja niin sai Thomsonin putki hellää hyväilyä osakseen. Seuraavaan tilaukseen pitää lisätä Hopen sininen kiristin.
Hajanaisen rakennuspäivän jälkeen ollaan tässä tilanteessa. Keula ja satula on paikoillaan. Polkimet (Lookin Quarzit) laitoin mallin vuoksi, että näkee vähän kokonaisuutta. 


Valkoinen spaceri ei oikein sovi tuohon, joten se täytyy vaihtaa mustaan tai sitten siirtää melkein ohjainkannattimen alaupolelle. Saas nähdä, miltä ohjaamo käytännössä sitten tuntuu, joutuuko sitäkin vielä säätämään (todennäköisesti) enemmänkin..?

Kuten aiemmin jo kirjoitin, Hopen pick´n`mix -tuoteperheestä löytyi sopiva laakeri runkoon ja haarukkaan sopien. Pitihän se vielä työntömitalla varmistaa ennen laakerin asennusta, että onhan mitat varmasti sopivat...:)
Hieman epätarkka kuva, mutta osoittaa kuitenkin ohjaamon selkeyden. Syntace Vector kuitutanko on xc-mitoissa, eli vajaat 60cm.
Jos siis kosolti onnistuneita asioita tälle päivälle niin sitten myös takapakkiakin. Kuvassa on vasemman takahaarukan liitossauma. On-Onen rungon tekijät ovat jättäneet saumaan niin ison purseen, että kiinnikkeen kohdalle tuleva jarruadapterin kiinnityslevy ei asetu suoraan ja jarrulänki ei asetu oikein. Käytin nimittäin takarengasta sen verran paikoillaan, että tarkistin jarruille jäävän tilan, jolloin asia paljastui. Helpointa olisi tempaista viilalla pintaa pois, mutta mieluummin koetan työstää alumiinikiinnikettä tuon purseen kohdalta. No, näitä juttuja tässä projektissa on hieman jo odottanutkin tulevaksi, eiköhän tuokin saada ratkottua tavalla tai toisella.

Siinäpä siis päivän aikaansaannokset. Kaksi pannullista kahvia, noitumistakin, mutta ennen kaikkea mukavaa puuhailua ja ihmettelyä. Vielä elän ajatuksessa, että tästä tulee jotain toimivaa.

2 kommenttia:

  1. Jääkö HiFi säätämöön odottamaan parempia aikoa? Itse en osaisi luopua täysjoustosta.

    VastaaPoista
  2. Kyllä jää toistaiseksi. Ajatus on sellainen, että nyt kokeillaan minkälaista on ajaa hardtaililla. Ajaminen muuttuu varmuudella ja on mukava opetella taas uutta ja katsoa, miten kroppa kestää. Samalla on hyvä mahdollisuus huollattaa takaiskari ja sen jälkeen rungolle saa valohoitoa. Ehkäpä seuraavan projekti-innon tullen otan sen uudestaan työn alle. Parasta tässä on se, että nyt on vaihtoehtoja, mille rakentaa. Siinä vaihessa on varmaa, että voimansiirto menee varmuudella uusiksi (2x10 kenties), samoin ohjainlaakeri. Kuka tietää vaikka keula vaihtuisi pidempijoustoiseen? Joka tapauksessa, mahdollisuuksia on. Yksi asia on kuitenkin varma, valuuttakramppia se ei hellitä :)

    VastaaPoista