lauantai 28. tammikuuta 2012

X9

Kuriiri toi eilen paketin.

Kuplamuovien uumenista kuoriutui kasa osia, joita yhdisti merkintä X9. Asiaa tuntematon olisi voinut yhdistää tavarat kuulustelutarvikkeisiin: ketjua, klemmaria, kiristimiä, piikkirattaita ja vaijereita. Pidän kyllä agenttitarinoista, kuten Agentti X-9:n Rip Kirbyn, Modesty Blaisen, Phil Corriganin ja kumppaneiden seikkailuista. Kuka tietää, vaikka alitajuntani ohjasi Scandal-projektini voimansiirron valmistajan valinnan SRAM X9:n suuntaan? Voimaa se Modestykin käytti kerran jos toisenkin.



Kokemukset Gary Fisherin voimansiirron toiminnasta ovat olleet positiiviset ja mukava -40% alennus saksalaisesta nettikaupasta saivat päätymään tähän sarjaan varsin helposti. Keskiölaakeri, kampisatsi ja vaihtajat ovatkin jo paikallaan rungossa.

Sen verta tuli takapakkia etuvaihtajan kiinnityksen suhteen, että satulaputken juomapullotelineen alimmainen kiinnike osui täsmälleen etuvaihtajan kiinnityspannan kohdalle. Tosin aika harvoin maastopyörässä tulee pidettyä kahta pulloa rungossa, joten ei tuossa suurta takapakkia tule. Keskiölaakerin kiinnityksessä tuli testailtua shimmilevyjen (2kpl) sijoittelua sekä vetopuolelle, että kammen puolelle. Päädyin laittamaan yhden levyn per puoli.

Seuraava vaihe onkin hoitaa puuttuvien osien tilaus: pikalinkut, vaihdevaijereiden kuoret tarpeineen, satulaputken kiristin, polkimet ja ohjainlaakeri. Viimemainitun speksaaminen olikin sitten haasteellisempi juttu. HiFin emäputken alaosa on halkaisijaltaan kymmenkunta mm isompi kuin Scandalin rungossa. Fox 29 RL haarukan putki levenee kruunua päin siten, että halkaisija on 40mm. Niinpä mikään inhimillisen verkkokauppaselaamisen perusteella haettu valmis laakeripaketti ei käy uuteen yhdistelmään. Mutta ei hätää, ei luovuta toivosta. Nimittäin Toivo eli Hope ratkaisee tämänkin asian. Pick and Mix -tuotelaarista löytyy yhdistelmä, jolla homma hoidetaan: S.H.I.S. ZS 44/28.6 - EC49/40 tarjoaa oikeat koordinaatit.

Etuiskari, tanko, stemmi, gripit, satulaputki ja satula, jarrut sekä renkaat vanteineen tulevat kalastajasta. Testasin muuten kalastajan alla olevaa Bontrager Duster takakiekkoa 2.4" kumilla projektirunkoon ja kyllähän se putkien puolesta sinne meni nätisti. Ainoaksi pikkuongelmaksi osoittautui se, että etuvaihtajaa ei voisi tiputtaa pienelle rattaalle lainkaan. Etuvaihtajan kylki ottaa nimittäin Ralli Ranen kylkeen reippain ottein kiinni. Toki, voisihan sitä jostain hommata sellaiset pari sataa wattia lisätehoa ruipeloreisiin ja ajella vain yhdella eturattaalla. Koska tämä on täysin hypoteettinen vitsi pitäydyn suosiolla kapeammissa renkaissa ja ajan 2x10 yhdistelmällä. Todennäköisesti silläkin saadaan naama ihan riittävästi vinksolleen haastavissa paikoissa.

Värikoodaustakin on tullut mietittyä. Alkuperäinen idea on jalostunut edelleen ja tämä päivä toi loppupeleissä selkeän vaihtoehdon, jota lähteä toteuttamaan. Arvauksia saa esittää, enpä paljasta vielä enempää..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti