perjantai 19. elokuuta 2011

Kilvan-ajoa

Kisarupeamasta on selvitty!

Lauantain maantiekisa sujui ennakkoarvelujen mukaisesti; päivän 76km päälähtö (jossa ajoivat Miehet, Naiset, M35 ja M50 -luokat) pärähti hajalleen 10min lähdöstä Konttaisen teknisessä, jyrkimmillään n.13%:ssa nousussa. Kisaa ajettiin sen jälkeen pienemmissä ryhmissä. Jaksoin nousun yllättävän hyvin, viikon lepotauko oli siten tehnyt tehtävänsä. Kuten kesän aikana on tullut muissakin kisoissa selväksi, perusvauhti ei vaan riitä pysymään porukoissa. Jaksan ajaa 34-35kmh keskareilla, mutta kovempaan vauhtiin jalka ei vielä riitä. Kärki ajoi tässäkin kisassa lähes 40kmh keskinopeuksilla ja omankin M40-sarjan kärki 37-38kmh vauhdeilla. Kartalla kuitenkin ollaan ja ensikesänä toivottavasti jo tuntumassa.

Ajelinkin kisan osana neljän kuskin ryhmää, jossa koetettiin pitää taisen kovaa vauhtia vuorovedolla ajaen. Se onnistuikin hyvin, tosin toisella kierroksella Konttaisen jälkeen alkanut rae- ja rankkasade hidasti väkisin vauhtia 15km pätkällä. Likomärkänä ja kylmissään (lämpötila laski alle +10 asteeseen) meno oli kankeaa. Vaativa, paljon mäkeä sisältänyt kisareitti tultiin kuitenkin läpi, sijoittuen M35-lähdön häntäpäähän. Aikaeroa tuli kärkeen vartin verran, loppuajan ollessa 2h 12min. Omasta M40-sarjasta lohkesi toinen sija ja samalla P-SM-hopeamitali.

Seuraavan päivän ratakisat ajettiinkin sitten aurinkoisessa kelissä. Ennakko-odotukset olivat epävarmat, kuinka kroppa pelaisi edellisen päivän jäljiltä? Aamupäivän ohjelmassa oli 1km aika-ajo, kahden maita 3km aika-ajo, sekä loppukuorrutuksena kolmen jälkeen iltapäivällä 4km joukkueaika-ajo. Kilometrin aika-ajon olin ajanut kerran aiemmin harjoituksissa, aikaan 1min 36s. Tarkoittaen noin 10 sekunnin eroa todennäköiseen kärkikuskiin. Muita matkoja en ollut ajanut aiemmin.

Etukäteisajatus oli ajaa kilometrin veto aluksi hitusen passaten ja loppuun kirien. Väitysten arpominen kuuluu lajiin, päädyin suht tyvenestä kelistä johtuen 53/16 yhdistelmään. Menisi sitten syteen tai saveen! Voimien ehtyessä ajosta tulisi karmeaa jyystöä viimeisillä sadoilla metreillä. Ajon toteutus oli toinen: paukusta kaikki peliin...näin se lapsen mieli muuttui! Kiihdytys sujui varsin hyvin, siihen ei jäänyt jossiteltavaa. Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä olin kuitenkin aivan hapoilla! Pyöritys vain hidastui ja hidastui ja hapot pursusivat korvista! Maalin jälkeen pänni, olin varma että nyt mokasin ja hyydyin viimeiseksi.

Ajelin vedon jälkeen rullilla palautusta ja odottelin tuloksia...siitäpä se JYTKY sitten tulikin taululle: M40-sarjan P-SM hopeaa ajalla 1.28.029!! Olin kuin puulla päähän lyöty! Ilmeisesti muut olivat hyytyneet vielä enemmän viimeisellä kierroksella, lukuunottamatta voittajaa. Välimaan Pekka ajoi hienosti mestariksi ajalla 1.26.223. Pronssimies Karvosen Timo jäi minulle pari sadasosaa.

Tämän jälkeen olikin paineet pois. Otin pitkät matkat oppimisen kannalta. Kolmonen meni 53/18 välityksellä hieman liiankin pyörittelyksi, ajoin neljänneksi vaatimattomalla ajalla 5.05,0 voittajan ajaessa 4.41,0. Pronssi jäi sekin noin 9 sekunnin päähän. 17-piikkisellä olisin ollut hieman lähempänä, mutta todennäköisesti mitaleille en olisi siltikään jaksanut.

Neljän kilsan joukkueajo sujui Cycloksen kakkosjoukkueessa ajaen hyvin. Mukana oli M16-sarjalainen sekä kaksi M50-sarjan miestä minun lisäksi. Siihen nähden, että emme olleet aiemmin ajaneet joukkueena suoritus meni nappiin: vetovaihdot sujuivat hyvin kierroksen välein, kommunikaatio pelasi. Maaliin tultiin kolmella miehellä, yhden jäädessä (kuten sallittua on) matkalle vauhdin ollessa liikaa. Jäimme tuloksissa viidenneksi eli viimeiseksi, ajan (6.44.1) ollessa lähes minuutin heikompi kuin todella hienosti ajanut OTC:n joukkue (5.50.9). Cycloksen ykkönen ajoi kuitenkin kolmanneksi kolmen miehen joukkueella ajalla 5.59.0.

Joten, kisaviikonloppu sujui todella hyvin omalta kohdalta ja järjestelyt menivät seuran puolesta myös mallikkaasti. Kisojen eteen tuli tehtyä kymmeniä tunteja valmistelevaa työtä, niin paperihommia kuin esim. radan merkkausta reitillä. Siihen ajot päälle, joten patterit tuli tyhjättyä taas vähäksi aikaa. Vitriinissä killuu kuitenkin pari P-SM hopeamitalia ja saatu palaute kisoihin osallistuneilta on ollut positiivista. Kuusamoajon vaativaa reittiä on kehuttu laajasti, eikä suotta. Siinä meillä on valmis reitti tulevia kisoja varten.

Täältä tuloksiin

Maanantaina koettikin sitten jälleen uusi vaihe elämässäni, nimittäin aloitin työt Kuusamon Liikuntahallilla hallivalvojan hommissa 07.00. Nyt, kun eka työviikko alkaa olla takanapäin, voi jo tunnustaa että ensimmäinen päivä oli raskas...saas nähdä, miten treenit ja ajot mahdollistuvat vuorotyöläiseltä jatkossa? Vuorolistoilla näyttäisi olevan kuitenkin vapaitakin, joten eiköhän tässä jatketa mahdollisuuksien mukaan harjoittelua.

Syksyllä olisi vielä tarjolla mielenkiintoisia tapahtumia, maastopuolella erityisesti. Taidankin jatkossa siirtyä enempi Kari Kalastajan ohjaamoon!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti