perjantai 14. tammikuuta 2011

Puntarointia

Maantiepyörä on nähnyt sen verran kilometrejä, että päätin alkuviikosta käynnistää projektin ja tehdä sille ns. hammasharjatason täyshuollon. Samalla voisin käyttää osat puntarilla; Trekin tarkkoja painotietoja kun ei ole saatavilla virallisista lähteistä.

Hiljakkoin ostamani Pron työkalusetti näytti heti kyntensä, purkaminen sujui mainiosti hyvillä työkaluilla:


Rungosta löytyi käytön jälkiä, mutta ei kuitenkaan mitään naarmuja vakavempia.

Rungon paino on yllättävänkin pieni ennakkoajatuksiin verrattuna. Alumiiniputken seinämävahvuus ei ole kuitenkaan kummoinen ja hiilarihaarukat keventävät kokonaisuutta. Silti pyörän hankintahinta huomioiden (1270e vuonna 2009) ihan myönteinen tulos.


Huolellisen puhdistuksen jälkeen käytin kaikki osat mittauksessa ja kokonaispainoksi tuli 8.7kg. Sisältäen kaksi juomapullotelinettä, polkimet ja mittarin varusteineen. Tämäkin oli noin kilon vähemmän, mitä ennakkoon ajattelin. Mutta syvää hiljaisuutta aiheutti irtokiekkojen paino. Nitroja olisi tarvittu...takakiekon paino vanneteipin kera 1122g! Etukiekko 792g! Huh huh...eli pelkät kiekot 1914g! Siihen lisäksi takapakka (12-25 Ultegra) 226g + sisärenkaat 197g + päälirenkaat 438g + pikalinkut 48g niin ollaan jo muhkeassa lukemassa 2823g. Klops. Tipahdin penkiltä. Sattuu :(


Sama juttu, kuin koettaisit juosta vetiset kumisaappaat jalassa coopperin testiä. Painot eivät maallikon mielestä ole yhtään mitään, mutta maantiepyörässä tärkeätä on se, että pyörivät massat ovat mahdollisimman pienet. Tässä tapauksessa pyörän kokonaispainosta kolmasosa on pyörivissä massoissa...eli nytpä viimeistään tiedän seuraavan pyöräni päivityskohteen. Tempopyörän hankinta saa nyt jäädä. Ajetaan sitten maantiepyörällä tempoa..

Toinen päivityskohde on kampisarja. Shimano 105 kampisarjaa ei voi kevyeksi kehua: 906g rattaineen keskiölaakeri mukaan lukien. En nyt muista ulkoa esim. Ultegran sarjan painoa, mutta kevyempi se on. Dura-acen setti olisi sitten vieläkin kevyempi, mutta luulenpa, että tähän pyörään ei kannata Ultegraa kummempaa investoida.

Tietysti tässä tulee mieleen se, että onko tähän pyörään investoiminen enää lainkaan järkevää (todennäköisesti ei) ja pitäisikö pyörä myydä ja hankkia kisakireämpi ja samalla valmiiksi kevyt pyörä? Ongelma on vain se, että köyhä kärvistelee kroonisessa rahapulassaan, eikä todennäköisesti saa tätä pyörää myymällä kuin puolet sellaisen kisatykin budjetista kasaan. Elämä on...

Löydät täältä kuvasarjan kaikista punnituista osista.

Lopuksi kurkistus rungon sisälle...





 



    

2 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen juttu. Näin pikaisesti mietittynä sanoisin, että ei kannata alkaa päivittelemään kampia vaan säästää nekin rahat kevyisiin kiekkoihin.

    VastaaPoista
  2. Painon säästö voi olla tosiaan aika pientä, mutta toisaalta kun rattaat alkavat olla vaihdon tarpeessa niin...

    VastaaPoista