torstai 16. joulukuuta 2010

Giro di Olohuone vai kenties Tour of Pannuhuone?



Pakkaskauden jatkuessa pyöräilijä jatkaa sisätreenejään illasta toiseen. Ulkona kehtaa korkeintaan kävellä, mikä tosin toimii erittäin hyvin palauttavana tekemisenä koville harjoituksille. Korvien väli on kuitenkin koetuksella tällä hetkellä, kun ukko jyystää ties kuinka monetta Giro di Olohuonettaan. Mistä taikoa henkistä energiaa, että se fyysinenkin puoli luonnistuu?

Musiikista. Korkealta ja kovaa. Vaihtelevasti. Se toimii aina, musiikin universaali mielihyvää tuottava ominaisuus ei katoa koskaan, never ever. Jos telkkarin tai elokuvan tuijottaminen alkaa tuntua tylsätä ergo- tai rullasetin aikana, loihdi eetteriin musaa. Mikäli ympäristö ei häiriinny, niin luukuta telkkarin kautta jotain musa-dvd:tä ja anna palaa. Jos tätä mahdollisuutta ei ole, niin koosta mp3:lle soittolistoja ja aja rytmin mukaan napit korvilla. Toimii takuulla.

Ajovarusteista. Osta uudet ajohanskat (jos käytät niitä sisällä siis, itse käytän kyllä...), tai hommaa uusi ajopaita. Sisäkauden alussa voisi aivan hyvin päivittää maantieajokengät upouusiin. Samalla kengille tulee tehtyä sisäänajo takuulla riittävällä pieteetillä kesää varten.

Pyörää päivittämällä. Vaihda tankonauha johonkin värikkääseen, sellaiseen millä et mahdollisesti kehtaa ulkona ajaa häveliäisyys-syistä. Ainaisen valkoisen tai mustan sijaan kokeile vaikka oranssia tai pinkkiä (no tiedä tuosta mutta...). Pointtina kuitenkin se, että valitse kerrankin toisin. Jos satula ei miellytä aivan täydellisesti, niin sisäajokaudella on helppo kokeilla eri vaihtoehtoja. Tai päivitä kiekot uusiin, talviaikana hinnatkin ovat edullisemmat kuin kuumimman sesongin aikana. Ja jos mikään muu ei auta, niin osta uusi pyörä :)

Mene spinning-tunnille. Hyvässä seurassa on aina mukava ajaa. Porukka kannustaa, saa tekemään enemmän kuin yksin tekisit. Vaihtelevat ohjelmat pitävät sinut virkeänä. Kehityt ajajana paremmin, kuin aina samalla tavalla ajaen.

Ja kuten sanottua, mene välillä ulos kävelylle. Jos pakkaset estävät ajamisen tai hiihtämisen, niin kävely onnistuu. Hommaa lumikengät ja lähde metsään niille tutuille maastopoluille, mitä muutoin ajat pyörälläsi. Tai mene ihan uusille urille, missä et muuten kävisi. Jos haluat lisähaasteita, niin jätä lumikengät pois ja lähde tarpomaan umpihankeen. Toimii takuulla ja ei tule kylmä.

Eikä se lepokaan ole haitallista, päinvastoin! Tunnustele fiiliksiä, miltä tänään tuntuu? Joskus voi olla ihan hyödyllistä skipata treeni, ottaa lungisti ja tehdä ihan muita asoita.



2 kommenttia:

  1. Kuvista päätellen keli on aivan loistava. Vaikka on kova pakkanen, parin tunnin lenkki ulkona silti varmasti onnistuu. Siitä tulee sitten henkistä energiaa.

    VastaaPoista
  2. Nämä kuvat eivät ole kylläkään ihan tuoreita, taitavat olla itseasiassa viimetalvisia otoksia.

    Ja juu, kyllähän sitä kylmässäkin voi lenkkeillä, tosin itsellä diabeetikon huonohko ääreisverenkierto asettaa omat rajansa. Senpä takia kovilla pakkasilla suosin kävelyä.

    Tuon henkisen energian saannin allekirjoitan täysin. Kiitos kommentista!

    VastaaPoista