keskiviikko 25. elokuuta 2010

Kalastaja

Viikonloppu tuntui niin pirun pitkältä tietäen, että mitä todennäköisimmin pyörä olisi maanantaina Kuusamossa. Enkä ollut väärässä, hain paketin puoliltapäivin ja ajelin pikavauhtia kotiin purkamaan laatikon sisältöä. Osat olivat hyvässä paketissa kiinnitettynä niin etteivät esim. runko, keula tai kiekot olleet kolhiinneet millään tavoin. Kotona meinasi tulla tilan ahtaus huolimatta siitä, että käytössäni on varsin hyvät pyörän huolto- ja rakentelutilat. Isopyörä on todellakin iso!


Mietitytti vain että saanko pyörän kasattua? Edellisestä pyöränkasauskerrasta oli kuitenkin vierähtänyt aikaa ja esim. joustokeulaa en ollut koskaan aiemmin käsissäni hypistellyt. Maantiemies mikä maantiemies.
Oma työmaansa oli purkaa kaikki kuljetusta varten kiinnitetyt osat ja inventoida ne samalla.

Kaikki tarvittava oli mukana kuten pitääkin. Punnitsin samalla joitakin osia, esim. etukiekko renkaineen ilmat sisässä sai lukeman 1988g ja takakiekko rataspakan kanssa 2642g. Eli kiekot renkaineen yhteensä 4630g joten ei mitkään keveimmät todellakaan ja jossain vaiheessa täytyykin kokeilla kevyempiä rengassatseja.


Vanteet ovat Bontrager Duster -kehillä, Shimanon M525SL navoilla ja Bontrager XDX-renkailla. 
Ei muuta kuin pyörä asennustelineeseen kiinni ja hommiin. Takakiekko oli paikallaan, mutta irroitin sen tarkistaakseni takanavan herkkyyden. Tuntui olevan ok, etukiekon napa oli hivenen herkempi. Pumppasin ilmat sisään ja tässä vaiheessa kiekot saivat jäädä odottamaan lopullista niputusta.
 
Fox F100 RL 29 etuhaarukka painoi rapeat 1800g joka on mielestäni ihan kohtuu kevyt lukema. Joustoa löytyy 100mm. Asentajalle meinasi tulla klassinen ongelma ohjainlaakerin asennuksen kohdalla. Miten päin ne laakerit nyt menivätkään sinne ala- ja yläkartioihin? Aikani pähkäiltyäni sain kaiken oikeinpäin ja oikeaan järjestykseen, tosin sen verta epävarma olin että piti vielä pyytää kaveri tarkastamaan asia paikanpäälle.
Takaiskarille, joka tässä tapauksessa sijaitsee vaakaputken alapuolella, ei tarvinnut tehdä mitään. Toki säätöjä joutuu tekemään myöhemmin, mutta muutoin se on käyttövalmis. Sininen kytkin lukitsee iskarin ja punainen kiertonamiska säätää paluuvaimennusta.
Linkut ja nivelet ovat hyvin viimeisteltyjä ja ainakin näyttävät kestäviltä. Joustomatkaa tässä FOX Float RP2:ssa on 110mm.
 




Takavaihtaja on SRAM X.9, ohjaamon vaihdeliipasimet saman valmistajan X.7:t. Kuvailisin näitä "työmiehen" vaihteiksi; ei mitään hienostuneisuutta tai pehmeyttä vaan selkeät ilmoitukset vaihteen vaihtumisesta äänen kanssa. Sopii toisaalta pyörän luonteeseen ihan hyvin. Etuvaihtaja on Shimanon SLX jostain syystä, olisiko satulaputken paksuus syynä?

Jarrut ovat Avid Elixir 5 hydrauliset levyjarrut, levyn koko edessä 160mm ja takana 185mm. Takajarru oli valmiiksi paikallaan, etujarru piti luonnollisesti kiinnittää joustohaarukkaan sen asennuksen jälkeen. Säätö tapahtuu kahdesta lukitusruuvista, jotka näkyvät kuvan jarrusatulan reunoilla hopeanharmaiden prikkojen päällä.

Hyvät ystävät, suosittelen lämpimästi pyöräkauppa-asioissa Leppäsen Pyörää Lahdesta. Kysykää ainakin tarjouksia, mikäli olette ryhtymässä pyöräkaupoille. Palvelu on erinomaista ainakin näin etäostajan näkökulmasta ja uskon että näin on myös itse kivijalkakaupassa asioidessakin. Meikäläisen tapauksessa kotimainen kauppias voitti ulkolaiset nettikaupat ja muut toimijat 6-0!
Pyörä tuli kasattua, vaikkakin mekaanikko meinasikin olla hivenen ruosteessa. Kaverin lopputarkistusella sain varmistuksen että kaikki on niin kuin pitääkin. Iskareihin saatiin sopivat alkusäädöt, josta on hyvä lähteä säätämään ja opiskelemaan käytännössä erilaisten vaihtoehtojen perstuntumaa.

Tässä on lopputulos saman päivän iltana. Meinasin käydä testilenkin vielä illan päälle, mutta kello oli jo sen verta paljon ja ulkona riittävän kylmä keli, että siirsin testit suosiolla seuraavaan päivään. Mielessä oli myös kuvata pyörä uutuuden puhtaana, vahattuna ja puunattuna viimeisen kerran. Kuvauspaikkakin oli jo kauan sitten päätetty, joten siinäkin mielessä kannatti testilenkki jättää tekemättä.

Hyvin nukutun yön jälkeen (asentaja taisi olla henkisesti enempi väsynyt kuin fyysisesti) suuntasin kuvauspaikalle pyörän kanssa. Jokunen kuva tuli räpsäistyä, tässä yksi (lisää löytyy kuvablogista.)

Kuvaussession jälkeen pääsin vihdoin kunnon testilenkille. Ja mitä voin sanoa muuta kuin että mahtava peli! Mikä ihmeellisintä, pyörän päällä tuli välittömästi fiilis kuin olisin ajanut sillä ennenkin; satula oli juuri oikealla korkeudella, ajoasento tuntui hyvältä kaikin puolin. Ohjaamo oli oikealla korkeudella ja etäisyydellä, tangon leveys tuntui kummalliselta maantiepyörän reilu 20cm kapeamman tangon jälkeen. Täytyy harkita myöhemmin pitääkö sitä kaventaa hivenen. Jousitus tuntui hyvältä, takajousituksen toimintaa ei oikeastaan edes huomannut hetkisen ajon jälkeen. Iso rengas rullaa hyvin tasaisella ja kivet ja juurakot ylitetään samaa vauhtia. Tekniset pätkät pitää ajaa kuitenkin hieman erilaisilla ajolinjoilla mitä perinteisellä maasturilla; pyörä ei ole ihan niin ketterä ja vaatii vähän ennakointia. Vaihteet toimivat hyvin ja jarrut tuntuivat suorastaan erinomaisilta.

Nojoo, nyt menee julmetun hehkutuksen puolelle. Mitäpä muutakan voi odottaa toisaalta, tyytyväinen olen kaikin puolin hankintaani. Isopyörä on isopyörä, kyseessä on täysin erilainen ajokokemus kuin normaalilla 26" renkaalla varustetulla maasturilla. 29er on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu ja meikäläisen selkäreuma huomioiden täysjousto ehdoton.  

Man`s best friend, kuten oheinen satulaputken alaosan logokin sen sanoo! 

1 kommentti: