torstai 10. kesäkuuta 2010

Kymppitempo osa II

Eilisen illan teemana oli "sählääminen pois". Ensimmäinen tempoajo meni kaikenlaiseen hässäköintiin joka söi osaltaan energiaa pois itse asiasta. Toimittuani vitosen kääntöpaikan "valvojana" ajelin lämmittelyvedon suht reippaasti, mikä taisi avata hyvin paikkoja. Myös edellispäivän tiistailenkin yksi ylämäkiveto ja yksi alamäkiveto saivat lihaksiston hereille, joten kuskin vire tempoa ajatellen oli jälkikäteen ajateltuna oikeinkin hyvä. Sellaisen muutoksen tein myös edelliseen kertaan verrattuna, että nostin satulaa hivenen ylemmäs jolloin polvikulma jäi suoremmaksi mikä taas mahdollisti tasaisemman pyörityksen ylämäkiin ainakin.

Tempon lähtö meni muuten hyvin, mutta lähtöhetkellä toinen jalka oli vielä irti polkimilta! :) Että se siitä hyvästä startista! En tiedä mitä sähläsin, en vain ollut valmis silloin kuin piti. Onneksi sain kengän nopeasti kiinni ja tälläkertaa myös välitys oli aika hyvä alkukiihdytystä ajatellen. Ekan mäen passailin vieläkin, tosin ajoin sen hivenen reippaammin kuin edellisellä kerralla. Sitten oikeastaan pyrin vain keskittymään niin tasalaatuiseen ajamiseen kuin mahdollista. En edes pyrkinyt ajamaan matalassa ajoasennossa, kuten ensimmäisellä kerralla - taisin ajaa suurimman osan matkaa yläotteelta lähes normaalissa asennossa pl. alamäet. Ajattelin vain että keskityn tasaiseen vetoon sopivalla välityksellä ja pyörityksen pitämiseen riittävänä. Tämä tuntuikin onnistuvan. Sykkeet pidin kääntöön mennessä 170-175 välillä, mikä tuntui olevan sellainen raja-alue missä vielä ajatuskin pelasi :)

Paluumatka käännöltä oli taas hivenen vaikeampaa, käännön jälkeinen kiihdytys ei tunnu helpolta kun on jo melkein piiputtanut itsensä. Reitillä on myös tasaista nousua heti käännön jälkeen. Sama teema mielessä ajoin loppumatkankin, tosin hapot alkoivat hiipimään pari kilometriä ennen maalia väkisinkin. Sykkeet olivat siinä kohdassa 180-185. Viimeiseen alamäkeen sain vielä runtattua reilut 50km vauhtia, mutta en lähellekkään niin hyvin kuin ensimmäisellä kerralla. Viimeinen pieni nousu ennen maalia tuntui tosi pahalta, sekään ei sujunut niin hyvin kuin aiemmin. Sain kuitenkin pidettyä vauhdin reiluna maaliin asti.

Aika parani vaikka sitä en erityisesti yrittänytkään. Ehkäpä juuri siksi! Onnistuin tavoitteessani ajaa tasalaatuisesti joten sitä kautta syntyi aikaparannuskin 18.11 -> 17.28:aan. Kelikin oli parempi kuin ensimmäsellä kerralla, sekin pitää aina huomioida!

p.s. seurakaverin ajama radan tämän kesän pohja-aika on kovaa valuuttaa, kyllä näytti niin helpolta se eteneminen kun hän ohitti minut vajaa kilometri ennen kääntöpaikkaa. Tuolle reitille 14.37 on erittäin hyvä aika! Kaikkien aikojen reittiennätys on 13.50 luokkaa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti